Auto-industrie

“Zonder subsidies wordt elektrische auto onbetaalbaar voor particulier”

In een interview met La Libre Belgique geeft FEBIAC, de Belgische Automobielfederatie, aan dat de elektrische wagen zonder overheidssteun geen alternatief zal kunnen worden voor de klassieke auto’s op diesel of benzine voor particulieren. Meer uitleg.

Geschreven door David Leclercq | 16/02/2022

De auto met verbrandingsmotor is zijn laatste jaren aan het beleven sinds Europa heeft besloten om de verkoop ervan vanaf 2035 te verbieden. En in Vlaanderen zal dit verbod zelfs al in 2029 ingaan. Europa is van plan dit zeer strikte tijdschema te handhaven en tegen 2050 koolstofneutraliteit te bereiken. Dit geldt natuurlijk ook voor het transport en dus de auto.

In Brussel en Wallonië is er momenteel geen intentie om de timing te vervroegen zoals in Vlaanderen. Maat gezien het verbod al binnen 14 jaar ingaat en de fiscaliteit deze beweging zal versnellen (enkel elektrische auto’s zullen vanaf 2026 aftrekbaar zijn), is het hoog tijd om maatregelen te nemen om deze transitie te begeleiden. Of het nu gaat over het stroomnet in het algemeen en de laadinfrastructuur, of andere maatregelen.

Advertentie

FEBIAC reageert

Het valt voor de autosector nog te bezien of de transitie naar een geëlektrificeerd wagenpark realistisch is. En dat is precies wat FEBIAC te weten wilde komen via een ambitieuze projectieoefening. Het studiecentrum van de federatie heeft dus geprobeerd in te schatten wat het aandeel van elektrische voertuigen in 2030 in België zal zijn.

Uit de cijfers blijkt uiteraard dat het wagenpark van bedrijfswagens snel elektrisch zal worden, gezien de nieuwe fiscaliteit die de overheid invoert. Alles is in een stroomversnelling gekomen sinds in 2021 9% van de nieuwe geregistreerde bedrijfswagens al 100% elektrisch was.

Dit is nog maar het begin, want FEBIAC schat dat tegen 2026 (wanneer klassieke of plug-in hybride wagens niet langer aftrekbaar zullen zijn), 80% van de auto’s in dit wagenpark elektrisch zal worden gekozen.

Ander verhaal voor privérijders

Febiac heeft in zijn oefening uiteraard ook nagegaan wat het aandeel van andere motorisaties zou zijn. Logischerwijs zal het aandeel hybrides dalen van 19% vandaag naar 15%, terwijl dat van diesel van 30 naar slechts 5% zou gaan. Ook benzineauto’s zouden ook symbolisch worden in de mix, terwijl ze nu nog steeds 40% van de inschrijvingen vertegenwoordigen.

FEBIAC voorspelt dat in 2030 100% van de bedrijfswagens elektrisch zal zijn, wat logisch lijkt als de gebruiker nog iets wil aftrekken voor deze grote financiële post. Wat de projectie aan de andere kant ook laat zien, is dat individuele consumenten helemaal niet in hetzelfde schuitje zitten. En met een goede reden: hun realiteit is helemaal anders.

FEBIAC gelooft dat de privévloot sterk gedomineerd zal blijven door benzine- en dieselmodellen. Ter herinnering, de ‘privévloot’ vertegenwoordigt nu 4 miljoen auto’s. En FEBIAC schat dat in 2030 nog maar 500.000 van deze auto’s elektrisch zullen zijn. Dat is slechts één op de acht voertuigen.

De situatie van de particulieren

bedrijfswagen

De redenen voor deze verschillen zijn niet ver te zoeken: wanneer je een auto niet aftrekt, moet je er tot de laatste euro voor betalen. En het zal niemand ontgaan zijn dat elektrische auto’s aanzienlijk duurder zijn dan hun tegenhangers op benzine of diesel. Daarnaast bieden ze (nog) niet dezelfde flexibiliteit, terwijl het voor de meeste gebruikers ook noodzakelijk is om thuis over een laadinfrastructuur te beschikken. Het vereiste budget is dus veel groter.

Voor FEBIAC is het daarom essentieel dat de overheid een financiële prikkel voor particulieren invoert. Zonder subsidies blijft de aanschafprijs te hoog. En individuen zullen zich daarom afkeren van elektrische auto’s, waardoor de plannen van de overheid voor een koolstofvrije samenleving worden ondermijnd.

Volgens FEBIAC zou het dus nodig zijn om overheidssteun te voorzien, zoals dat ooit in Vlaanderen gebeurde of in andere landen zoals Frankrijk, Noorwegen, enz. Dat is echt nodig om deze verandering te ondersteunen en niet de hele last van de milieutoekomst te leggen bij burgers die geen bedrijfsauto’s hebben.

Het is nu afwachten wat de reactie van de regering zal zijn – als ze reageert – in de wetenschap dat bovendien de financiën van de Belgische Staat op hun slechtst zijn. Maar ook dat is geen primeur…

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's