Economische logica is eenvoudig: wanneer we overgaan op grootschalige productie, hebben de prijzen automatisch de neiging om te dalen.
Het effect van dit beginsel is dat een groter deel van het publiek dan toegang heeft tot nieuwe technologieën. Het is om deze reden dat iconische of luxe modellen altijd als eerste de nieuwste geavanceerde uitrusting introduceren, gewoon omdat die aanvankelijk veel te duur is voor Jan Modaal.
Projecties
Jato Dynamics, een wereldwijde leverancier van bedrijfsinformatie voor de automobielindustrie, wilde deze industrialisatielogica projecteren op de sector van de elektrische auto.
Het staat immers in de sterren geschreven dat dit type wagen in de nabije toekomst het meest zal voorkomen. Jato heeft daarom een tabel opgesteld van de mogelijke prijsontwikkelingen in de komende jaren.
Advertentie – lees hieronder verder
Het lijkt erop dat de prijsdaling een realiteit is. In ieder geval in China waar we vaststellen dat als de gemiddelde prijs van een elektrische auto in 2011 41.800 euro was, die nu slechts 22.100 euro bedraagt. Dat is een daling van 47%.
Is de logica daarmee gerespecteerd? Niet echt in de realiteit, want deze prijsdaling komt eigenlijk niet voort uit een democratisering van de technologie die goedkoper is geworden, maar van een totaal ander aanbod.
In 2011 waren elektrische auto’s voor de meerderheid namelijk grote luxemodellen, terwijl vandaag een zeer belangrijk deel van de verkoop (40%) uit veel kleinere stadsmodellen bestaat.
In het segment van kleine elektrische auto’s is de gemiddelde aankoopprijs niet hoger dan 6.700 euro, waarbij het goedkoopste model slechts 3.700 euro kost.
Onmogelijk scenario in Europa
Dit Chinese scenario is echter uniek, omdat de specificaties van deze goedkope Chinese elektrische microcars absoluut niet kunnen toegepast worden voor de Europese gewoonten. Dus maakte Jato een herberekening voor onze regio en ontdekten zijn specialisten dat in een decennium tijd de gemiddelde kostprijs van een elektrische auto eigenlijk was gestegen. In 2012 was het gemiddelde tarief 33.292 euro, dit jaar liep dat op tot 42.468 euro.
De stijging bedraagt dus 21% als we ons baseren op de uiteindelijke transacties (de daadwerkelijk betaalde nettoprijs) en 28% als we het hebben over de catalogusprijzen.
We vragen ons dan ook af hoe de elektrische auto in deze omstandigheden kan doorbreken, wetende dat de goedkoopste van alle elektrische auto’s, de Dacia Spring, nog steeds 15.500 euro kost.
Veel landen subsidiëren de transitie naar de elektrische auto via premies of kortingen, maar dit is absoluut niet het geval in België.
Nog erger in Amerika?
Jato merkt op dat de stijging nog sterker is in Amerika, waar de prijs van elektrische auto’s in 10 jaar met 38% is toegenomen. Hoewel de stijging groter is, moet worden opgemerkt dat Amerikanen nog steeds minder betalen voor hun auto’s dan Europeanen.
De gemiddelde prijs van een elektrische wagen bedraagt 26.200 euro aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, terwijl je hier zo’n 36.200 euro moet neertellen. Het is duidelijk dat Europa dus duidelijk niet in de beste uitgangspositie heeft om deze overgang naar de elektrische auto op te leggen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be