Deze mastodont beschikt dus over een benzinecentrale die slechts 200 cc rijker is dan het blok uit een Toyota Prius, maar daar houdt de vergelijking met de hybride Japanner wel meteen op. Ten eerste omdat de verbrandingsmotor uit de BMW X5 drukgevoed is, wat hem meteen een pak extra vermogen en koppel oplevert, en ten tweede omdat de grote Duitser toch wel in een volledig andere klasse van auto's thuishoort. Dat laatste merk je uiteraard ook aan het prijskaartje…
Een X5 plug-in hybride kost in zijn enige uitvoering minstens € 73.100 en is daarmee maar liefst € 17.250 duurder dan de instap-X5: de 25d sDrive met voorwielaandrijving. Nochtans is het niet zo dat de X5 40e als 'ecomodel' het absolute minimum drinkt tijdens het dagelijkse woon-werkverkeer. Na zowel de volledige batterij (die telkens een beetje bijlaadt als je remt) als de hele benzinetank te hebben leeggereden, had onze boordcomputer het over een stevige 12l/100km gemiddeld. Hét grote verschil zit 'm dus in de theoretische CO2-uitstoot. Die bedraagt bij de X5 40e amper 77 g/km en dat maakt deze uitvoering uiteraard extra geliefd bij bedrijfsleiders. En natuurlijk kan je er ook puur elektrisch mee rijden (zo'n 30 km) én kan je de batterij van de elektromotor opladen met de stekker. Let wel: dat laatste duurt langer dan je zou willen met een gewoon stopcontact en zelfs met een snellader moet je bijna 4 uur geduld oefenen.
Het gecombineerde vermogen en koppel van de X5 40e bedraagt respectievelijk 313 pk en 450 Nm. Daarmee zit je binnen 6,8 seconden aan 100 km/u. Niet zo héél snel? Dat klopt, maar je moet er ook rekening mee houden dat de X5 plug-in hybride ruim 2,2 ton op de weegschaal zet. Dat gewicht voel je trouwens tijdens het rijden, al deden de BMW-ingenieurs weliswaar heel hard hun best om de zwaarlijvigheid te verdoezelen door onder meer de elektrisch bekrachtigde besturing licht te houden. Bovendien heeft het merk er zelf voor gezorgd dat de 40e extra zwaar is door extra geluidsisolatie te voorzien. Niet zomaar uiteraard, wel om de chauffeur met stilte te verwennen én om hem of haar er niet mateloos aan te doen herinneren dat er “maar” een viercilinder onder de motorkap ligt…
Besluit
Met de X5 40e heeft BMW een concurrent voor de Mercedes GLE 500e, de Volvo XC90 T8 en de Porsche Cayenne S E-hybrid in het gamma geparkeerd. Eén die je enkel op stroom, enkel op benzine of op allebei kan laten rijden én je dan ook nog eens aan de stekker kan hangen. Nu is het wel zo dat deze hybride niet noodzakelijk zuinig is. Je zit er makkelijk mee rond 12l/100km en daar hoef je niet eens de gek voor uit te hangen, al is zijn opgegeven gemiddelde CO2-uitstoot met 77g/km wel laag genoeg om als tegenargument te dienen. Rest er dus enkel nog de forse aankoopprijs in vergelijking met een lager gepositioneerde X5 met enkel diesel of benzine in de leidingen…
Advertentie – lees hieronder verder
De BMW X5 xDrive 40e in enkele cijfers
Motor 1 : viercilinder turbobenzine 1.997 cc; 245 pk tussen 5.000 en 6.000 tr/min; 350 Nm tussen 1.250 en 4.800 tr/min
Motor 2 : elektromotor 114 pk
Gecombineerd vermogen en koppel : 313 pk tussen 5.000 en 6.000 tr/min; 450 Nm
Aandrijving : vierwielaandrijving
Versnellingsbak : automaat met dubbele koppeling, 8 versnellingen
L/b/h (mm) : 4.886 / 1.938 / 1.762
Leeggewicht (kg) : 2.230
Koffervolume (l) : 500
0 tot 100 km/u (sec.) : 6,8
topsnelheid : 250 km/u
CO2-uitstoot : 77 g/km
Positieve punten
Zeer stil
Enkel elektrisch rijden mogelijk
Lage opgegeven CO2-uitstoot
Negatieve punten
Duur
Batterij opladen neemt (veel) tijd
Toch liever een zescilinder in een X5…
Lang niet zo zuinig als beloofd
Prijs : € 73.100 BTWi
Vermogen : 313 pk
Topsnelheid : 250 km/u
Opg. gem. verbruik : 3,3 l/100km
CO2 : 77 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be