De 911 wordt niet langer aangedreven door de klassieke atmosferische motoren. In de plaats komen nieuwe drieliter bi-turbomotoren. De 3,4 en de 3,8 liter met 350 en 400 pk uit de Carrera en de Carrera S worden vervangen door 3.0 turboversies, goed voor 370 en 420 pk. Gelukkig blijft de architectuur wel overeind want het gaat nog steeds om een zescilinder boxer! Porsche houdt ook vast aan het concept pet een staartmotor. De nieuwe “flat-six” rijdt een stuk soepeler omdat de trekkracht van de motor over een veel breder toerentalgebied wordt gespreid. De bestuurder beschikt voortaan over 450 Nm aan trekkracht (en zelfs 500 Nm in de Carrera S) vanaf 1.700 opm. Het is een wereld van verschil met de oude motor die zijn koppel (60 Nm minder) pas vanaf 5.000 omwentelingen leverde. Dat gaf de motoren een veeleer puntig karakter wat vooral door puristen werd gesmaakt. De nieuwe motor heeft niet langer dit karakter. Anderzijds levert deze vernieuwde 911 veel schonere emissiewaarden en daalt het gemiddeld verbruik met 0,8 l/100 km op de Carrera en 1 l/100 km op de Carrera S. Ook de prestaties gaan er danig op vooruit. De 911 Carrera S met PDK-transmissie (dubbele koppeling) en Sport Chrono pack spurt in amper 3,9 seconden van 0 tot 100 km/u. Het is de eerste keer dat een model uit de “Carrera”-reeks voor deze oefening onder de kaap van de 4 seconden duikt!
Geduld
Amper enkele dagen voor de officiële voorstelling op het salon van Frankfurt liet Porsche ons op het Duitse Hockenheim circuit al kennismaken met deze nieuwe 911. Eerste vaststelling langs de buitenkant van de wagen is dat de klank niet meer is wat het geweest is. De metaalachtige sound verdween en maakte plaats voor een luidere, diepere brom. Hij klinkt anders maar zeker niet onaantrekkelijk.
Het slechts nieuws is dat we enkel in de passagiersstoel mochten plaatsnemen tijdens het testprogramma! We moeten nog even geduld uitoefenen om zelf plaats te nemen achter het stuur van deze vernieuwde 911. Maar zelfs als passagier merk je het verschil in motorkarakter. Vlak na de start geeft de bestuurder de motor de tijd om op te warmen. Je merkt duidelijk dat de 911 gebruik maakt van de dubbele turbovoeding omdat hij erg reactief uit de hoek komt. Je hoeft niet langer één of twee versnellingen terug te schakelen om een snelle herneming mogelijk te maken. Ook in hogere versnellingen volstaat de minste streling van het gaspedaal om je stevig in de stoelen te drukken!
Na enkele snellere rondjes kunnen we sportieve puristen meteen geruststellen: accelereren gaat makkelijker dan ooit en de motor blijft lineair reageren. De Porsche-ingenieurs zijn er ook in geslaagd om een turbomotor te ontwikkelen die ook bij hogere motorregimes aanspreekbaar blijft. De nieuwe bi-turbo boxer heeft bovendien een indrukwekkend doortrekvermogen. Zijn maximale motortoerental van 7.5000 opm is daarvan het beste bewijs!
Advertentie – lees hieronder verder
Positieve punten
Soepele en aangename turbomotor
Betere prestaties
Lager verbruik en dito uitstoot
Afwerking
Verfijnde dynamische kwaliteiten
Dagelijks inzetbare sportwagen
Negatieve punten
Stevige prijs, inclusief opties
Erg lineaire acceleraties, minder karakter
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be