Dat het ooit zo knullige Hyundai vandaag bij een steeds groter publiek op de radar staat, dankt het aan enkele Belgen. Zoals creatief directeur Luc Donckerwolke, die het afgelopen decennium een erg spitsvondige vormgeving uitdokterde voor de Zuid-Koreaanse producten. Getuige de Ioniq 9, een opvallende elektrische zevenzits-SUV die afgelopen herfst in wereldpremière ging en nu zijn publieksdebuut maakt in Europa.
Of zoals Thierry Neuville, die samen met corijder Martijn Wydaeghe als eerste Belg wereldkampioen werd in de rallysport, aan het stuur van een i20 N WRC. Een replica van hun oranjeblauwe scheurijzer zal trots tentoongesteld staan op de beursstand.
In totaal parkeert de Belgische Hyundai-invoerder liefst 18 auto’s in Paleis 6 van de Heizel. Daaronder ook de conceptauto Initium, een SUV met brandstofcel op waterstof.
Advertentie – lees hieronder verder
Haalbaar en betaalbaar
De belangrijkste nieuwigheid bij Hyundai is evenwel de Inster, een elektrisch stadswagentje van net geen 25.000 euro. Hij is gebaseerd op de Casper, die in Zuid-Korea al enkele jaren te koop is, maar krijgt voor onze contreien een wat avontuurlijker ogend pakje aan. Met zijn accu van 42 tot 49 kWh heeft hij een rijbereik van (in theorie) 327 tot 370 kilometer. Hij kan bovendien snelladen en onderweg zelfs externe apparaten opladen. Met de lage prijs maakt Hyundai elektrisch rijden toegankelijker voor een groot publiek. Dat is net wat de EU wil bereiken, door steeds striktere CO2-normen op te leggen aan de autobouwers. Het is dan ook geen toeval dat dit model net nu op de Europese markt komt, met vanaf begin 2025 een forse verstrenging van de uitstootnorm.
Andere betaalbare (de ene meer dan de andere) auto’s die te zien zijn op de Hyundai-stand: de i10, i20, i30, Bayon en Kona. Die laatste is te krijgen met verbrandingsmotoren, als hybride of met elektrische aandrijving. De Bayon en i30 zijn recent nog wat opgefrist.
Hetzelfde geldt voor de Tucson, het meest gekochte (of gehuurde) model van de Koreaanse fabrikant. Die is er als diesel, benzine, hybride en PHEV, en dus verkrijgbaar op maat van zowel particuliere als zakelijke rijders. Ook de grotere Santa Fe is er als hybride en PHEV. Beide staan tentoongesteld op de stand van Hyundai.
Ioniq-gamma
En dan zijn er natuurlijk de opvallende elektrische topmodellen van het merk, de Ioniq 5 en Ioniq 6. Vormelijk knipogen zij naar historische ontwerpen van andere autobouwers als Lancia en Saab, terwijl moderne details als de geblokte led-verlichting hen tegelijk een futuristisch trekje geven.
Ook technisch zijn ze het neusje van de zalm, met bijvoorbeeld een boordspanning van 800 volt, waarmee supersnel opladen mogelijk is. De Ioniq 5 is recent ook nog een vernieuwd. Hij kreeg een tot 84 kWh uitgebreide accucapaciteit, kreeg her en der versterkingen voor meer koetswerkstijfheid en vernieuwde software.
De blikvanger is de supersportieve Ioniq 5 N, met zijn 650 pk en vierwielaandrijving. Hij haalt in nauwelijks 3,4 seconden de 100 km/u, maar verrast vooral met zijn puntige chassis en zintuiglijke rijbeleving, weliswaar met een handje digitale hulp.
De enige afwezige is de Staria, de negenzitter die in 2024 een facelift kreeg.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be