Autosalon

Chinese automerken massaal aanwezig op Autosalon München 2023

Het Autosalon van München, ook wel IAA genoemd, is uitgegroeid tot hét jaarlijkse auto-evenement van Duitsland. De editie van 2023 krijgt een speciaal tintje: een ongeziene aanwezigheid van Chinese autofabrikanten. Is dit een teken dat de vloedgolf eraan komt?

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 28 aug. 2023 | Leestijd: 5 min

De wereldwijde ambities van de Chinese autofabrikanten en hun toeleveranciers zijn nu duidelijk zichtbaar. Dit gaat in het bijzonder te merken zijn op het volgende Duitse Autosalon in München, van 5 tot 10 september 2023. Sinds 2021 vervangt dit jaarlijkse evenement het Autosalon van Frankfurt.

Het is een teken des tijds dat het autosalon voor het eerst ook gastheer zal zijn van het World New Energy Vehicle Congress (WNVEC). Deze bijeenkomst wordt elk jaar in China gehouden en vindt nu voor het eerst in een ander land plaats. Het congres richt zich op de transformatie en de modernisering van de wereldwijde autosector en het voordurend redueren van de ecologische voetafdruk, zowel via elektrificatie en andere nieuwe technologieën als via deelmobiliteit.

Advertentie – lees hieronder verder

IAA-Munich-2023

Veel Chinezen

De samenwerking met WNEVC is “een sterk signaal voor samenwerking tussen Duitsland en China“, aldus de organisatoren van de IAA Mobility in München. Maar de Chinese aanwezigheid is ongetwijfeld strategischer dan dat en is slechts een hefboom om hun aanwezigheid in Europa te versterken, zowel ten opzichte van consumenten als fabrikanten, met batterijbedrijven als CATL, Farasis Energy en Horizon Robotics op de deelnemerslijst. En laten we niet vergeten dat een deel van de show zich achter de schermen afspeelt, aangezien Xpeng en Leapmotor allebei praten over het in licentie geven van elektrische platformen aan Volkswagen en Audi in China.

Op de show zullen autobouwers als BYD, MG Motor, Xpeng, Leapmotor, Seres en Dongfeng Duitse giganten Volkswagen, BMW en Mercedes in de ogen kijken.

De uitdaging van het instapmodel

In vakblad Automotive News Europe noemen enkele waarnemers het instapsegment van elektrische voertuigen het belangrijkste thema op het Autosalon van München. Dit is een deel van de markt waarin de Europese spelers weinig te bieden hebben, omdat ze nog steeds weinig controle hebben over de productiekosten op grote schaal.

Volgens Gartner, dat als consulent de autosector van nabij analyseert, “is de Europese markt een echte uitdaging voor alle buitenlandse spelers, zoals we hebben gezien bij de Japanse en Zuid-Koreaanse merken. Ze hebben er tientallen jaren over gedaan om zich op de markt te vestigen en ze zijn nog steeds geen marktleider.”

Impressionen_10-0012

Gartner stelt dat het voor Chinese fabrikanten ook moeilijker gaat zijn om hier voet aan grond te krijgen, omdat Europese consumenten erg gevoelig zijn voor de markteconomie. Met andere woorden, ze zijn gevoelig voor het imago dat hun auto uitstraalt en zijn terughoudend om auto’s te kopen die niet zijn aangepast aan hun gewoonten en gebruiken. Een realiteit die voor buitenlandse fabrikanten moeilijk te vatten gaat zijn. Dat valt echter nog te bekijken, want in een context van gedwongen transitie en consumenten die steeds minder financiële middelen hebben, zouden deze overwegingen wel eens op de achtergrond kunnen raken.

Feit blijft dat de Chinezen geen Zuid-Koreanen of Japanners zijn. Ze hebben hun ongelooflijke slagkracht getoond in de ontwikkeling van elektrische auto’s, een genre dat hier nog in de kinderschoenen staat. En dat zou wel eens het verschil kunnen maken.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon