Tijdens de Volkswagen Group Night werden de modellen ID. AERO, ID. AURA en ID. EVO voor het eerst aan het publiek voorgesteld. Nadien zijn ze tot begin mei te zien op het autosalon Auto Shanghai. Deze drie modellen behoren tot de categorie NEV’s (New Energy Vehicles), een label dat in China gebruikt wordt voor volledig elektrische modellen, maar ook voor plug-inhybrides en auto’s met een range extender.
AI staat centraal
Alle productieversies van de concept cars die in Shanghai gepresenteerd werden, zullen uitgerust zijn met systemen op basis van artificiële intelligentie voor sterk geautomatiseerd rijden. Vanaf volgend jaar zullen deze wagens rijhulpsystemen aanbieden op niveau 2++, wat betekent dat ze in bepaalde omstandigheden volledig autonoom kunnen rijden. Denk aan zelf sturen, inhalen of invoegen in het verkeer, weliswaar onder toezicht van de bestuurder.
In China, voor China
“De komende drie jaar brengen we meer dan twintig geavanceerde NEV’s op de markt in China, voorzien van toekomstgerichte technologieën, om zo in te spelen op de noden van onze klanten in China. Dankzij onze strategie ‘In China, voor China’ kunnen we ons volle potentieel benutten en tonen we onze innovatiekracht op lokaal niveau”, aldus Stefan Mecha, CEO van het merk Volkswagen in China.
Advertentie – lees hieronder verder

Range extender
De ID. ERA, ontwikkeld in samenwerking met SAIC, is het eerste Volkswagen-model met een range extender. Dat is een generator op benzine die tijdens het rijden de batterij oplaadt en zo meer dan 700 km extra rijbereik biedt. Tel daar de 300 km in puur elektrische modus bij, en deze concept car komt dus aan een totaal van meer dan 1.000 km. Deze grote SUV beschikt over drie zitrijen.

Volledig elektrisch
De ID. EVO van Volkswagen Anhui richt zich op jonge kopers die belang hechten aan hun levensstijl en zich willen onderscheiden van de massa. De ID. EVO is gebouwd op een 800 volt-platform en is de eerste volledig elektrische SUV van groot formaat binnen de ID. UNYX-familie van Volkswagen. De concept car is uitgerust met een elektronische architectuur die tal van digitale diensten aanbiedt.

Nieuw platform
Tot slot is de ID. AURA van FAW-Volkswagen de eerste concept car op basis van het Compact Main Platform (CMP) met zonale elektronische architectuur, een structuur die Volkswagen speciaal voor de Chinese markt ontwikkeld heeft. Dankzij artificiële intelligentie beschikt deze elektrische berline over geavanceerde functies voor geautomatiseerd rijden. De wagen werd ontworpen voor klanten in het prijsgevoelige A-segment. Een AI-assistent zorgt voor een vlotte bediening van zowel de voertuigfuncties als het infotainmentsysteem.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be