We hadden de veiling van RM Sotheby’s ongeveer twee maanden geleden aangekondigd. De bolides die de Britse coureur van de hand zou doen, waren niet van de minsten.
Enerzijds was er een prachtige Williams FW14, de auto waarmee Nigel Mansell vijf races won in het F1-kampioenschap van 1991 en die geschiedenis schreef als de ‘taxi’ van Ayrton Senna, die tijdens de Silverstone Grand Prix van hetzelfde jaar zonder benzine kwam te zitten.
De waarde van de Formule 1 in kwestie werd geschat op 1,5 tot 3 miljoen euro, maar de experts zaten er duidelijk naast. Iemand had er namelijk zomaar eventjes 4.055.000 voor veil.
Advertentie – lees hieronder verder
Eerste met sequentiële bak
Een andere verkochte parel – ook van Mansell – was de vuurrode Ferrari 640 uit 1989 die de Britse piloot tijdens de GP’s van Brazilië en Hongarije bestuurde. Het gaat om de allereerste Ferrari F1 met een sequentiële versnellingsbak, wat zijn prijs ongetwijfeld naar boven heeft geduwd. Het hoogste bod? 3.605.000 euro, alsjeblieft…
Veilige investering
Dat oude Ferrari’s hun gewicht in goud waard zijn – en één bepaald model zelfs meer – is al langer geweten, en blijkbaar geldt dat dus ook voor klassieke F1’s waarmee je niet eens op de openbare weg mag rijden. Afhankelijk van het merk, de staat, de geschiedenis en de persoon die indertijd achter het stuur zat, zijn zo’n éénzitters tegenwoordig 600.000 euro tot enkele miljoenen euro’s waard. Reken daar weliswaar duur onderhoud bij (ook als er nooit mee gereden wordt) en andere werkingskosten.
Wat als er effectief werken aan zijn?
Er bestaan wel degelijk gespecialiseerde firma’s die Formule 1’s nieuw leven kunnen inblazen. Zelfs is België is zo’n bedrijf actief: Officina Caira, gelegen in Henegouwen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be