Volkswagen Variant
Op basis van het onderstel van de Type 3 werd in 1962 de Volkswagen Variant gelanceerd. Deze bijzondere break met drie deuren was een comfortabeler en praktischer alternatief voor de Kever. Onder de koffervloer beschikte hij over een viercilinder boxermotor met 1.500 of 1.600 cc. Tegenwoordig is het een heel gewild model bij verzamelaars van het merk, die zijn zeldzaamheid, ruimte en wegprestaties weten te waarderen.
Citroën DS
De breakversie van de Citroën DS komt minder courant voor dan de berline, maar combineert alle kwaliteiten van dat model (een ongelooflijk comfort, het uiterlijk van een vliegende schotel enzovoort) met een enorme kofferruimte die plaats schept voor ofwel bagage ofwel twee bijkomende passagiers. In de jaren zestig en zeventig vormde deze auto vaak de basis voor ziekenwagens en… lijkwagens.
Advertentie – lees hieronder verder
Chevrolet Caprice
De Chevrolet Caprice is de gezinswagen op z’n Amerikaans. Met een lengte van meer dan vijf meter is hij zo groot dat er zeven of zelfs acht personen in passen. Op een bankje in de kofferruimte kunnen twee passagiers tegen de rijrichting zitten. Niet echt aangenaam, maar kinderen vinden het wel leuk.
Ford Escort MK1 Estate
Kort na de komst van de Escort berline kwam ook een breakversie op de markt. Die beschikte over slechts drie deuren, maar zijn bagageruimte met de achterbank neergeklapt was indrukwekkend en veel ruimer dan die van zijn voorganger, de Cortina break. Een Escort Estate bestelwagen – die je herkent aan zijn specifieke zijpanelen – was ook relatief succesvol.
Triumph 2000/2500 Estate
Als je gevoelig bent voor de charmes van Britse auto’s, dan is de Triumph 2000/5000 break iets voor jou. Dit model werd ontworpen door de Italiaanse designer Giovanni Michelotti en kreeg een zescilinder-in-lijn onder de kap (met 2 of 2,5 liter cilinderinhoud) die heel aangenaam bleek in gebruik. Vanbinnen herinnert het vele houtwerk je eraan dat je in een auto met typisch Britse charme zit.
Morris Minor Traveller
De Morris Minor Traveller heeft een ongelooflijk cachet dankzij de houten omkadering, geïnspireerd door de koetswerken met hout die eind jaren twintig verschenen. Opmerkelijk is trouwens dat het hout hier niet alleen decoratief is, maar echt deel uitmaakt van de structuur van de auto.
Al bij zijn lancering leek de Traveller uit een andere tijd te komen en hij bleef negentien jaar in productie, tot in 1972. Dat jaar werd hij vervangen door een veel moderner model. Vandaag is het een symbool van Brits design, net als de bekende rode telefooncel of de fiets van Raleigh Chopper.
Mercedes W110 ‘Heckflosse’ Universal
De Mercedes W110 werd in 1959 voorgesteld en kreeg de bijnaam ‘Heckflosse’ (wat ‘staartvin’ betekent) door zijn achterkant met een typische vorm voor die tijd. Deze standingvolle berline werd een commercieel succes maar miste de nodige ruimte om grote gezinnen te verleiden.
I.M.A., de Belgische invoerder van het merk, besloot een breakversie te bouwen in zijn fabriek in Mechelen. Deze Universal werd in 1965 voorgesteld op het Autosalon van Brussel, met goedkeuring van het moederhuis in Stuttgart. Slechts 2.754 exemplaren werden ervan geproduceerd, waardoor het een erg zeldzame vogel is.
Peugeot 504
De Peugeot 504 break is legendarisch door zijn betrouwbaarheid en robuustheid. Hij rijdt vandaag nog altijd over de Afrikaanse wegen.
Deze auto is een soort Zwitsers zakmes dat je met om het even welke motorisatie kunt afbeulen. Het is tegelijk een gezins- en bestelwagen. In Frankrijk bouwde de specialist in vierwielaandrijving Dangel ook een avontuurlijke versie die zich door niets laat afstoppen.
Jaguar XJS Eventer
De Jaguar XJS was op zich al mooi, maar werd echt subliem dankzij de Britse koetswerkbouwer Lynx, die op deze basis een shooting brake met de naam Eventer ontwikkelde.
Jammer genoeg was de transformatie heel zwaar en kostte de auto uiteindelijk 40 procent meer dan het oorspronkelijke model. Slechts 67 exemplaren werden ervan gebouwd en vandaag is hij uiteraard nog moeilijk te vinden.
Volvo 240
Gezinnen en antiekhandelaars hielden van de Volvo 240, die ook weleens ‘baksteen’ werd genoemd. Rationeler dan dit kan bijna niet: de binnenruimte is enorm, hij rijdt goed (vooral met de benzinemotoren) en hij is gebouwd om lang mee te gaan. Het imago van een goede, ouderwetse auto maakt hem bijzonder aantrekkelijk.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be