Overal ter wereld worden SUV’s en cross-overs steeds populairder. Daarom halen sommige constructeurs hun breaks en sedans uit hun catalogus. Dit is het geval bij Volvo in het Verenigd Koninkrijk. Is dit de voorbode van een algemene trend?
Break
Tot nu toe hebben elektrische auto’s het publiek nog niet echt overtuigd, dat ze niet alleen te duur vindt, maar ook hun rijbereik vaak nog problematisch vindt. Een realiteit die onder andere te wijten is aan het gewicht en de vorm van de meeste elektrische auto’s die vaak SUV zijn. In een poging het publiek te veroveren, herlanceren de merken nu weer breaks, die wel eens het ideale koetswerk voor een auto op batterijen zouden kunnen worden.
Mercedes heeft de bocht naar elektrisch rijden ingezet met zijn EQ-gamma, maar boekt ook grote vooruitgang met zijn plug-inhybrides. Dat bewijst de C 300 e, die zich opwerpt als de grote referentie met een elektrische autonomie rond de 100 km. Ongezien.
Voor de prijs van een kleine nieuwe auto kan je een veel ruimere maar vooral ook zeer mooie tweedehandse break op de kop tikken die zowel luxueus als praktisch is. Dit zijn onze 5 favoriete modellen.
Deze Lynx Eventer, een shooting brake die op basis van de Jaguar XJS werd ontwikkeld en die in 1990 op het autosalon van Genève werd voorgesteld, werd op een heel persoonlijke manier herzien door een naam die echt iedereen kent.
Wie zegt dat je de passie voor een klassieke auto niet met het hele gezin kunt beleven? Dit zijn tien breaks van meer dan dertig jaar oud waarmee je volgende zomer gerust op vakantie kunt.
Geen breaks meer vanaf 2030: deze realiteit doemt op voor het Mercedes-gamma. De volgende E-Klasse zou dus de laatste in zijn soort zijn. Maar waarom?
We denken vaak, maar onterecht, dat de Lotus Omega (1991) met zijn 377 pk sterke V6 de enige sportieve versie van deze berline was. Maar in de jaren 90 legde het Duitse merk de lat nog veel hoger door zijn topmodel te voorzien van een V8 om te kunnen rivaliseren met de grote premium merken.
Na de nieuwe generatie van de 308 heeft Peugeot zopas de 308 SW voorgesteld, een knappe break met een expressieve stijl zonder in te boeten aan kofferruimte. Zal dit genoeg zijn om het succes van SUV’s te ondermijnen én om de oude 308 te doen vergeten?
In het najaar van 2021 parkeert Peugeot de derde generatie van de 308 in de showroom. We konden de SW-break in zijn prototypeversie testen. Hij verraste ons met zijn lichtvoetige rijplezier, ook en vooral als de zwaardere plug-in hybride. Beter dan een SUV? Ons oordeel lees je in dit verslag.