Break

Ooit plaatste Opel een V8 in een Omega

We denken vaak, maar onterecht, dat de Lotus Omega (1991) met zijn 377 pk sterke V6 de enige sportieve versie van deze berline was. Maar in de jaren 90 legde het Duitse merk de lat nog veel hoger door zijn topmodel te voorzien van een V8 om te kunnen rivaliseren met de grote premium merken.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 19/09/2021 | Leestijd: 2 min

Het idee om de Omega uit te rusten met een V8 kwam waarschijnlijk voort uit de wens van Opel om het niveau van Duitse premiumfabrikanten te bereiken. In het bijzonder Audi, BMW of Mercedes die hun A6, 5 Reeks en E-Klasse met achtcilinders hadden uitgerust.

Omega V8.com prototype

In 1999 presenteerde Opel een prototype op het autosalon van Frankfurt. Dit voertuig was een beetje ineengeknutseld en luisterde naar de naam Omega V8.com. Het was uitgerust met de V8 LS1 van de Chevrolet Corvette en onderscheidde zich door een uitgebreidere uitrusting.

Advertentie – lees hieronder verder

OmegaV8.com

De Omega V8.com was ontworpen als mobiel kantoor. De ingenieurs gingen van start met de breakversie, die nog eens 130 mm werd verlengd om de passagiers meer ruimte te bieden. Er werd ook heel wat extra apparatuur toegevoegd: de achterbank werd gescheiden door een videoscherm van 9,5 cm, er was een internettoegang en een videoconferentiesysteem met verschillende camera’s en microfoons geïnstalleerd om een “handsfree” -functie aan te bieden. Hiermee was de Omega V8.com zowaar de voorloper van de huidige connecteerde auto’s.

Opel Omega V8 break interior

Nog een snufje op dit model: het was uitgerust met xenonkoplampen die zich aan de wegomstandigheden aanpassen. Toen een primeur!

Alsnog geannuleerd

Opel geloofde in zijn Omega V8-project en presenteerde het volgende jaar een definitieve versie op het Autosalon van Genève (2000). Die was niet langer verlengd zoals het Omega V8.com prototype en had ook geen connectiviteitssysteem, maar wel was de V8 van de Corvette behouden. Opel plande de auto in het najaar op de markt te brengen.

Omega V8

Toch zou geen enkel model ooit op de weg komen. En daarvoor was een goede reden: tijdens de laatste validatietests slaagde de V8 niet voor de hogesnelheidstests.

Omega V8

Wanneer de V8 op hoge toeren over lange afstanden (typisch voor de Duitse snelwegen) werd gebruikt, explodeerde hij. Daarom was Opel gedwongen om de lancering van zijn super-Omega te annuleren. Het plan om het topmodel van een V8 te voorzien werd daarna jammer genoeg definitief opgeborgen door het Duitse merk.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie