De overgang naar de elektrische auto verloopt vrijwel uitsluitend via SUV’s. We gaan niet liegen: dit type koetswerk heeft de voorkeur omdat het een enorm commercieel succes is, maar het dient de transitie niet echt omdat dit koetswerktype gewoon zwaarder en minder aerodynamisch is
Logischerwijs is dit ongeveer het ergste wat je kan doen vanuit het oogpunt van de energie-efficiëntie, met er bovenop nog een beperking van het rijbereik en een hogere prijs, omdat het voor een degelijke autonomie noodzakelijk is om meer kWh te voorzien.
Maar ook al laten de algemene cijfers het niet zien, toch hangt de terugkeer naar andere vormen van auto’s in de lucht. Inderdaad, breaks, die wat verdrongen werden door SUV’s, krijgen een hernieuwde interesse. En niet alleen van het publiek. Want na ze lang te hebben gemeden, lijken ook de autofabrikanten er weer nieuwe aandacht aan te besteden. Waarschijnlijk omdat ze veel beter geschikt zijn voor een elektrische aandrijving dan SUV’s.
Advertentie – lees hieronder verder
De verkoop neemt toe, maar…
Volgens Automotive News Europe steeg de verkoop van breaks in het eerste kwartaal van 2023 met +7,6%. Dit komt door de stijgende vraag naar enkele belangrijke modellen, zoals de Skoda Octavia of de Volkswagen Passat. Hoewel reëel, is deze heropleving nog niet gelijk aan die van de markt die zich op +17% bevindt.
Maar we mogen daarbij ook niet vergeten dat het aanbod van breaks de afgelopen jaren sterk is afgenomen, in tegenstelling tot dat van SUV’s. De Renault Talisman is uit de catalogus verdwenen, net als de Ford Mondeo of de Kia Optima. Maar toch: of het nu gaat om de Audi A4, de BMW 3 Reeks of de Passat, de overgrote meerderheid van de kopers (vaak meer dan 75%) kiest voor veelzijdige gezinsversies.
Comeback?
Feit is dat fabrikanten na de SUV-hype, dit gouden kalf zelf willen slachten. “De hoogdagen van de grote SUV’s zijn voorbij, want ze zijn een nachtmerrie voor de CO2-uitstoot“, zei Peugeot-CEO Linda Jackson op de conferentie van de Financial Times over de toekomst van de auto.
Dit standpunt is niet evident. Maar het is ook de weerspiegeling van een verandering in het koopgedrag, die Peugeot heeft geconstateerd door de grotere interesse van het publiek voor de 308 break, die zelfs goed is voor 46% van de productie. Het is dus niet zo verrassend te horen dat Peugeot van plan is om een elektrische versie van dit model te lanceren.
Het ligt voor de hand dat het Franse merk hiermee niet lang alleen zal blijven en het gezelschap zal krijgen van vele andere fabrikanten die zich de komende maanden zullen haasten om deze koetswerkvorm te rehabiliteren: Volkswagen met de ID.7 (afgeleid van het Space Vizzion concept), Skoda met een toekomstig “Estate” model, BMW met de i5 Touring en Audi met de A6 E-tron Avant (2024)
De Chinezen liggen op de loer
Hoewel de break al jaren een Europese specialiteit is, moeten de Europese fabrikanten toch oppassen dat ze niet worden bijgebeend door de… Chinese constructeurs. De enige elektrische stationwagen op de markt komt immers uit China.
We hebben het voor alle duidelijkheid over de MG5, een model dat binnenkort gezelschap krijgt van een andere Chinese break, de Nio ET5 Touring. Dit is eigenlijk de break die Tesla waarschijnlijk nooit heeft durven bouwen en die met zijn fraaie look wel eens een regelrechte blikvanger zou kunnen worden.
De Nio heeft een laadvolume van 450 liter tot 1.300 liter zodra de achterbank is neergeklapt. Niet uitzonderlijk voor een break van 4,8 meter lang, maar het is nog steeds meer dan een sedan en niet minder dan een duurdere elektrische SUV.
Ja, breaks zijn terug en de constructeurs weten dat ze er niet meer omheen kunnen. Vooralsnog wordt deze verschuiving halfslachtig toegegeven, zoals bij Dacia dat er met de Jogger ergens tussenin zit. Mercedes heeft besloten om te stoppen met breaks. Maar het is een veilige gok dat de Duitsers deze beslissing weldra zullen terugdraaien. Zoals de baas van Skoda zei “we zullen niet zonder stationwagens voor elektrische auto’s kunnen”. Een bijna visionair boodschap…
Het is daarom tijd voor de Europese fabrikanten om te reageren en hun breaks opnieuw te lanceren, misschien ook elders in de wereld (zelfs als heeft dat nooit gewerkt). Want hun verhouding grootte/efficiëntie is meer dan ooit een troef in de overgang naar elektrische aandrijving.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be