De Jogger is een crossover die het midden houdt tussen een break en een SUV, het is ook de opvolger van de Logan MCV. De Jogger werd in 2022 gelanceerd en is nu al erg succesvol want Dacia heeft tot nu toe al ruim 100.000 exemplaren verkocht. De Jogger dankt die populariteit niet alleen aan zijn aantrekkelijke prijs, maar ook aan zijn riante binnenruimte met 7 zitplaatsen.
Dacia kiest al enige tijd voor een nieuwe aanpak waarbij het merk auto’s met een verfijnder design bouwt. De Duster (SUV) was het eerste model waarmee duidelijk werd dat je perfect een goedkope auto kan bouwen die ook aantrekkelijk oogt. Dat is eveneens gelukt bij de nieuwe generatie Sandero, waarvan deze Jogger is afgeleid.
Vernieuwend en mooi uitgerust
Onderhuids staat deze gezinswagen, met de look van een avontuurlijke break, op het platform van de Clio 5 (het huidige model). Dat betekent ook dat dit model op technologisch vlak niet langer stiefmoederlijk wordt behandeld. Voor alle duidelijkheid, Volkswagen deed 25 jaar geleden precies hetzelfde met Skoda – het merk een tijdje met een oudere generatie technologie laten werken, voor de allernieuwste snufjes worden geïmplementeerd.
Advertentie – lees hieronder verder
De tijden van de karige uitrusting zijn geteld, de Jogger kan voortaan rekenen op handsfree telefoneren, een achteruitrijcamera, automatische airco en een elektrische parkeerrem. Het dashboard mag dan al vervaardigd zijn van harde kunststoffen, het is smaakvol en oogt modern, met een centraal aanraakscherm dat mits de optie Media NAV (€520) ook een navigatiefunctie biedt.
De interface is compatibel met Bluetooth en zelfs Apple Car Play of Android Auto, maar alleen via een bekabelde verbinding. Het geheel werkt goed, ook al merk je al snel dat de resolutie van het scherm zo laag is dat het onleesbaar wordt bij direct zonlicht.
Grote gezinnen
Het grote voordeel van de Jogger is natuurlijk zijn prima verhouding tussen prijs, ruimte en modulariteit. De crossover biedt gigantisch interieur met zijn 4,55 m lengte en het is de enige 7-zitter op de markt die nog betaalbaar is, want grote MPV’s genre Ford S-Max zijn van de markt verdwenen…
Door de batterij onder de koffer te monteren, is het interieur van de Jogger Hybrid 140 precies even ruim als dat van andere motorisaties. Vooral de gigantische koffer spreekt boekdelen met een laadvolume van 829 liter in vijfzitsconfiguratie. Optioneel zijn er ook 7 zitplaatsen beschikbaar voor de aantrekkelijke meerprijs van 900 euro. Het spreekt voor zich dat deze zitjes enkel bruikbaar zijn voor prille tieners. Weet ook dat de passagiers op de 2de en de 3de rij geen ventilatieopeningen of oplaadpunten hebben, wat ook niet abnormaal is. In de 7-zitter kunnen de twee achterste zitjes makkelijk worden verwijderd omdat ze erg licht zijn. Je moet ze dan wel ergens kunnen opbergen. Wanneer je ze enkel neerklapt, nemen ze toch flink wat bagageruimte in.
Tot slot nog even dit over het interieur, de tweede bankrij telt 3 zitjes die precies even breed zijn. De zithouding is aan de hoge kant, wat voor gezinnen een belangrijk pluspunt is. De rest van het interieur is doordacht ontworpen, er is veel opbergruimte, waardoor dit model bijzonder handig is in gebruik. De topversies hebben op de tweede rij ook opklaptafeltjes zoals in een vliegtuig en er zijn nog bijkomende opbergvakken, maar er werd geen zonnewering geïntegreerd in de deuren.
Hybrid
Het Jogger-gamma omvat ook een hybride versie. In het geval van Dacia heeft het merk echter uit kostenoverwegingen gekozen voor de eerste generatie E-Tech technologie van Renault.
De atmosferische 1.6 viercilindermotor (Nissan) levert 91 pk en wordt geflankeerd door twee elektromotoren. De eerste elektromotor is een starter-alternator die de motor start, en waarmee je aan lage snelheid kan rijden, deze unit laadt ook de lithium-ion batterij op. De tweede e-motor is een conventionele elektromotor met een vermogen van 36 kW.
Deze combinatie zorgt voor een indrukwekkend systeemvermogen van 142 pk. Daarbij komt een batterij met een capaciteit van 1,2 kWh om de twee elektromotoren van stroom te voorzien, zodat de verbrandingsmotor bij lage snelheden kan worden gedoofd en bij hogere snelheden zal hij minder worden belast. De aandrijving is erg interessant met een zogenaamde ‘multi-mode’ automatische versnellingsbak die vier versnellingen heeft voor de verbrandingsmotor en twee verhoudingen voor de elektromotor.
Bijzonder zuinig
De hybride Jogger rijdt als elke andere automatische Jogger. Je kan het motormanagement best zijn gang laten gaan, want je merkt dat de wagen in de standaard rijmodus zoveel als mogelijk zuiver elektrisch zal rijden. Deze hybride strategie lijkt nogal af te wijken van die van bijvoorbeeld Toyota, want van zodra de verbrandingsmotor draait, wordt de batterij systematisch opgeladen. Op die manier kan men de sequenties met elektroaandrijving opdrijven. Ook op de snelweg aan 120 km/u zal de auto op regelmatige tijdstippen enkele honderden meters zuiver elektrisch rijden. Dat gebeurt uiteraard ook bij lagere snelheden, in de stad of op verbindingswegen.
Het brandstofverbruik van deze aerodynamisch verfijnde Jogger is ronduit indrukwekkend: tijdens onze test van 1.000 km, met 65% snelweggebruik, bleek ons gemiddeld verbruik 5,4 liter/100 km. Het doel is meer dan ooit bereikt want deze wagen ontpopt zich als een zeer spaarzame rijgezel. Hij realiseert een zeer verdienstelijk rijbereik van ongeveer 850 km met één tankbeurt.
Enkel op vlak van rijplezier hebben we toch een beetje kritiek. Het E-Tech systeem aarzelt vaak en dat is voelbaar aan de hand van schokjes in de aandrijflijn die een beetje moeilijk lijkt te schakelen. Hoewel Dacia vooruitgang boekt, is ook de geluidsisolatie voor verbetering vatbaar. Vooral op een ruwer betonoppervlak waar je een combinatie krijgt van rolgeluiden, aerodynamische geluiden en motorklank, gaat de auto stevig doordreunen.
Correct
Onderweg merk je dat de Jogger over een prima demping beschikt die goed blijft reageren, ongeacht de belading (gewicht) van de wagen. De filtering van kleine oneffenheden in het wegdek is echter vrij droog.
Qua weggedrag gedraagt de Jogger zich als een goedmoedige gezinsauto: hij stuurt niet zo precies als een berline, maar de stuurinrichting is voldoende gecentreerd zodat de wagen nooit spoorgevoelig wordt. Verwacht echter niet dat je hem op de ideale rijlijn kan positioneren. Hij reageert perfect veilig en voorspelbaar, maar het is niet de meest efficiënte drivers car. Door de lange wielbasis is hij minder wendbaar en hij laat zich logischerwijze ook moeilijker in een nauwe plak manoeuvreren.
Qua prestaties realiseert de Jogger een acceleratietijd van 0-100 km/u in 9,8 seconden, zodat dit op papier de snelste Dacia is. In de praktijk voelt dit uiteraard minder spectaculair aan door de hybride werking. Het vermogen volstaat perfect voor dagelijks gebruik maar met zeven inzittenden en bagage aan boord, blijkt het vermogen eerder krap, ondanks de beschikbare 205 Nm.
Niet langer spotgoedkoop
Is deze Dacia ruime en zuinige Dacia dan het koopje van de eeuw? Voor deze hybride versie (27.110 euro) in basistrim betaal je 5.400 euro meer dan voor de Eco-G 100 en hij is nog eens 5.000 euro duurder dan de TCe 110. Je moet al flink wat benzine tanken om het verschil goed te maken, ook al is het zo dat je op lange termijn extra rijplezier beleeft en wellicht ook op een grotere restwaarde kan rekenen. Vraag is of Dacia-koper daarvan wakker ligt? Zeker niet. Vooral omdat de LPG-versie vandaag goedkoper blijkt te zijn qua energiekost.
Voor het prijsniveau is de uitrusting erg volledig, maar de meer veeleisende consument zal toch door de accessoirelijst moeten om Media NAV (520 euro), de ‘handsfree’ carkit (220 euro), de achteruitrijcamera, parkeerhulp voor en dodehoeksensoren (pack van 420 euro) en automatische airco (320 euro) te krijgen. Onze testwagen kostte meer dan 28.000 euro… Niet echt ‘Dacia’, tenzij je bedenkt dat er voor een 7-zitter geen echte concurrentie meer is op de markt.
Conclusie
Het toppunt van pragmatisme, zo zou je deze Jogger nog het best kunnen omschrijven, vooral dan deze hybride versie, die het brandstofverbruik tot een absoluut minimum beperkt. Het interieur is gigantisch en is met 7 zitplaatsen de perfecte rijgezel voor grotere gezinnen… Enkel de prijs is niet langer echt democratisch te noemen. Dit is dus niet de goedkoopste wagen van de klas, die rol is weggelegd voor de LPG-versie. Anderzijds zorgt deze hybride motorisatie – afhankelijk van het gebruik – voor een flinke portie extra rijplezier waarvan je elke dag kunt genieten.
Dacia Jogger Hybrid 140 : specificaties
Motor : 1.6 liter + 2 elektromotoren + 1 batterij (1,2 kWh), 142 pk en 205 Nm (systeemvermogen)
Aandrijving : op de voorwielen
Transmissie : Viertrapsautomaat.
L/b/H (mm) : 4.547 / 2.007 / 1.691
Leeggewicht (kg) : 1.357
Kofferinhoud (l) : 708-1819
0 tot 100 km/u (sec) : 9,8
Topsnelheid (km/u) : 167 km/u
Gemiddeld verbruikt WLTP (l/100 km) : 4,8 – 4,9
CO2 : 108 – 110 g/km
Prijs : 27.110 euro
Inschrijftaks : Vlaanderen : 95,46 € ; Wallonië en Brussel: 123 €
Jaarlijkse rijtaks : Vlaanderen: 234,93 € ; Wallonië en Brussel: 323,27 €
Ecomalus Wallonië : 0 €
- Ultra laag verbruik
- Riante interieurruimte
- Versie met 5 of 7 zitplaatsen
- Extra uitrusting
- Geluidsisolatie kan beter
- Lage resolutie centrale scherm en reflecties
- Automatische versnellingsbak werkt soms schokkerig
- Niet langer spotgoedkoop
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be