Oldtimers

5 straffe weetjes over de Citroën DS

De Citroën DS, die in 1955 werd gelanceerd, zorgde voor een revolutie in de autowereld met zijn futuristische lijnen en zijn avant-garde concepten. Het was een unieke wagen in zijn klasse, die een buitengewone geschiedenis kende, waaruit we hier 5 anekdotes delen.

Stéphane Monsin | Gepubliceerd op 12 nov. 2020 | Leestijd: 3 min

1. Meerdere motoren

DS moteur

Gedurende de lange ontwikkeling van de DS hebben de ingenieurs van Citroën verscheidene aandrijvingen met een bijzonder concept getest. Ze bedachten onder andere een zescilinderboxer, water- en luchtgekoeld, een V4 en zelfs een motor in stervorm zoals in sommige vliegtuigen. Uiteindelijk werd een licht herwerkte versie van de goede oude krachtbron van de Traction weerhouden, omwille van zijn gunstige kostprijs.

Advertentie – lees hieronder verder

2. Meedraaiende koplampen

Meedraaiende koplampen, die tegenwoordig op verschillende wagens verkrijgbaar zijn, zijn niet echt een nieuwigheid. Ze doken al op de DS op bij zijn facelift in 1967. Ze werden toen mechanisch bediend door middel van een kabel die toeliet hun richting af te stemmen op de stand van het stuurwiel.

3. Matraszetels

DS sieges

De voornaamste kwaliteit van de DS was zijn buitengewoon comfort. Naast zijn hydropneumatische ophanging, die de meeste oneffenheden in het wegdek wegvaagde, beschikte de Franse berline ook over extreem zachte stoelen met een mousse vulling geleverd door de bekende matrassenfabrikant Dunlopillo. Dit zwevend gevoel dat je vooral op de achterbank kreeg, maakte wel een hele generatie kinderen ziek tijdens de jaarlijkse autovakantie.

4. Praktische varianten

DS Ambulance

De DS bestond ook als break, waarvan zelfs een ambulanceversie werd afgeleid. Voor meer specifieke behoeften ontwikkelde de Franse specialist Pierre Tissier eveneens een variant met laadbak en een bestelwagen met 6 of 8 wielen.

5. Hydraulische transmissie

DS steering

Vanaf zijn lancering in 1955 beschikte de DS over een hydraulische versnellingsbak zonder koppelingspedaal. Met de pook achter het stuur kon geschakeld worden, en zo werden de troeven van een automaat en een handgeschakelde transmissie gecombineerd. Destijds leverde dat een ongekend rijcomfort op.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon