5 straffe weetjes over de Citroën DS

De Citroën DS, die in 1955 werd gelanceerd, zorgde voor een revolutie in de autowereld met zijn futuristische lijnen en zijn avant-garde concepten. Het was een unieke wagen in zijn klasse, die een buitengewone geschiedenis kende, waaruit we hier 5 anekdotes delen.

Gepubliceerd op 12 november 2020
Leestijd : 2 min

Deel

5 straffe weetjes over de Citroën DS

1. Meerdere motoren

citroen_ds_19_berline_

Gedurende de lange ontwikkeling van de DS hebben de ingenieurs van Citroën verscheidene aandrijvingen met een bijzonder concept getest. Ze bedachten onder andere een zescilinderboxer, water- en luchtgekoeld, een V4 en zelfs een motor in stervorm zoals in sommige vliegtuigen. Uiteindelijk werd een licht herwerkte versie van de goede oude krachtbron van de Traction weerhouden, omwille van zijn gunstige kostprijs.

2. Meedraaiende koplampen



Advertentie – lees hieronder verder

Meedraaiende koplampen, die tegenwoordig op verschillende wagens verkrijgbaar zijn, zijn niet echt een nieuwigheid. Ze doken al op de DS op bij zijn facelift in 1967. Ze werden toen mechanisch bediend door middel van een kabel die toeliet hun richting af te stemmen op de stand van het stuurwiel.

3. Matraszetels

citroen_ds_19_berline_sieges

De voornaamste kwaliteit van de DS was zijn buitengewoon comfort. Naast zijn hydropneumatische ophanging, die de meeste oneffenheden in het wegdek wegvaagde, beschikte de Franse berline ook over extreem zachte stoelen met een mousse vulling geleverd door de bekende matrassenfabrikant Dunlopillo. Dit zwevend gevoel dat je vooral op de achterbank kreeg, maakte wel een hele generatie kinderen ziek tijdens de jaarlijkse autovakantie.

4. Praktische varianten

citroen_id_19_ambulance_1

De DS bestond ook als break, waarvan zelfs een ambulanceversie werd afgeleid. Voor meer specifieke behoeften ontwikkelde de Franse specialist Pierre Tissier eveneens een variant met laadbak en een bestelwagen met 6 of 8 wielen.

5. Hydraulische transmissie

citroen_ds_19_berline-inside

Vanaf zijn lancering in 1955 beschikte de DS over een hydraulische versnellingsbak zonder koppelingspedaal. Met de pook achter het stuur kon geschakeld worden, en zo werden de troeven van een automaat en een handgeschakelde transmissie gecombineerd. Destijds leverde dat een ongekend rijcomfort op.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Citroen voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.