Het zijn vreemde tijden. Tot voor kort was een Formule 1 de allersnelste bolide op deze planeet die elke andere sportwagen moeiteloos losreed. Maar sinds de elektrificatie is deze hiërarchie enigszins dooreengeschut. Er zijn intussen verschillende elektrische wagens die de spurt van 0 naar 100 km/u in ongeveer 3 seconden kunnen afleggen. En dat zijn inderdaad sprintcapaciteiten een F1 waardig.
Spurtduel op quartermile
Daarom besloot het YouTube-kanaal Carwow de ultieme test uit te voeren tussen enkele toonaangevende elektrische sportwagens en een Red Bull F1-wagen op de ‘quartermile’ of een afstand van een goede 400 meter.
In de arena trad eerst en vooral de Rimac Nevera aan, die recent meer dan 20 records op één dag vestigde. Zijn vier elektromotoren leveren 1.914 pk en hij weegt 2.300 kg, wat te wijten aan het accupakket van 120 kWh, en hij heeft een hallucinante top van 412 km/u
Een andere klepper op stroom was de McMurtry Speirling, die het record op de heuvelklim op het Goodwood Festival of Speed op zijn naam heeft staan. Hij wordt aangedreven door twee elektromotoren die een goede 1.000 pk produceren. De Speirling zet slechts 1.000 kg op de weegschaal en levert dankzij een ingenieus ventilatorsysteem maar liefst 2.000 kg neerwaartse druk. De belangrijkste handicap is dat de topsnelheid beperkt is tot 150 mph of ca. 241 km/u.
Advertentie – lees hieronder verder
Red Bull F1 Racing leverde tenslotte de RB8, de bolide waarmee Sebastian Vettel in 2012 wereldkampioen Formule 1 werd. Deze wagen weegt ongeveer 700 kg en wordt aangedreven door een 800 pk sterke 2.4-liter V8. Hij was dus veruit de lichtste, maar zeker niet de krachtigste van de drie aanwezige bolides.
Elektropower
Tijdens deze ultieme dragrace werden drie sprints gereden, die telkens door een EV werden gewonnen. De Red Bull RB8 kwam steeds iets moeizamer uit de startblokken en kon die achterstand niet meer goedmaken. Op de ‘quartermile’ zette de F1-bolide een chrono van 9,5 seconden neer. Verrassend is dat beide EV’s beduidend sneller waren met een tijd van 8,4 seconden, voor zowel de Rimac Nevera en de McMurtry Speirling, die om de beurt met een duimbreed voorsprong als eerste door de finish gingen.
Aangezien Rimac Nevera in twee van de drie sprints als eerste over de streep ging, werd hij door Carwow als winnaar van dit titanenduel onder de sprinters uitgeroepen. Proficiat!
Foto’s: Carwow YouTube
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be