De RZ 450e is de eerste Lexus die alleen in een 100% elektrische versie verschijnt. Voor het merk is dat natuurlijk een belangrijke stap, maar wel een logische stap in die zin dat Lexus al ruim twintig jaar uitblinkt in elektrificatie.
Voor de hoofdingenieur van de RZ was de ontwikkeling hetzelfde als bij andere Lexus-modellen: “De RZ is ontwikkeld met als doel een elektrische auto te bouwen die typisch Lexus is: veilig, aangenaam om aan te raken en opwindend om mee te rijden.” Waarvan akte.
De auto heeft de allures van een zeer moderne SUV met een disruptieve stijl. Met zijn strakke lijnen is de RZ 4,8 m lang, 1,89 m breed en maar 1,63 m hoog. Dat is allemaal goed voor de aerodynamica, zoals blijkt uit zijn opmerkelijk luchtweerstandscoëfficiënt (0,26).
Advertentie – lees hieronder verder
Verzorgd tot in de kleinste details
Het interieur straalt een warme sfeer uit en de binnenruimte is uitnodigend. De achterbank is royaal en biedt meer dan comfortabel plaats aan twee volwassenen. Ook de bagageruimte stelt je niet teleur: die biedt standaard 522 liter en in de maximale configuratie tot 1.451 liter.
Het dashboard is naar de bestuurder gericht en volgt het Tazuma-concept, waardoor er maar enkele kleine bewegingen van de hand en ogen nodig zijn om de auto vlot te kunnen bedienen. Eenvoudig, subtiel en doeltreffend.
Alleen met twee motoren
De RZ 450e wordt aangedreven door twee elektromotoren. De voorste motor ontwikkelt 150 kW (204 pk) en de achterste 80 kW (109 pk), waardoor het gecombineerde vermogen in totaal 230 kW (313 pk) bedraagt. De prestaties zijn navenant: 5,6 seconden van 0 naar 100 km/u en een topsnelheid van 160 km/u, uiteraard om rijbereik te sparen.
De kers op de taart: de transmissie is gebaseerd op het nieuwe e-Axle-concept. Dit bestaat uit een motor, een transmissie en een ECU. De twee e-Axles (één vooraan, één achteraan) werken samen met de Direct4-vierwielaandrijving om de kracht automatisch over de vier wielen te verdelen, afhankelijk van de rijomstandigheden.
Deze aandrijflijn wordt gevoed door een batterij van 71,4 kWh die een rijbereik van 435 km mogelijk maakt en opgeladen kan worden aan laadpalen met 150 kW. Het duurt maar dertig minuten om het batterijpakket op te laden van 20 tot 80 procent. Met wisselstroom levert de boordlader tot 11 kW. Met deze elektrische auto kun je dus ook lange afstanden afleggen.
Summum van luxe
Lexus heeft zijn filosofie niet veranderd: de RZ is een prachtig afgewerkte en rijk uitgeruste wagen. Op dat vlak loont de Business Line-uitvoering (75.000 euro) zeker de moeite, want die beschikt over het Premium-audiosysteem (tien luidsprekers) en het Lexus Safety System + (actieve cruise control, Pre-Collision System enzovoort).
Het grote aanraakscherm van 14 duim is ook inbegrepen, net als Apple CarPlay en Android Auto. Bijna alles is inbegrepen: een elektrische kofferklep, achtvoudig elektrisch verstelbare zetels, klimaatregeling met twee zones, handenvrije toegang, led-koplampen en zelfs een tweekleurig koetswerk. Op en top exclusief!
Meer dan ooit bevestigt Lexus zijn kunde om de technologieën van de toekomst samen te brengen en zich tegelijk te onderscheiden op het vlak van originaliteit en exclusiviteit, en dat allemaal zonder in te boeten aan luxe en comfort.
Dus… De nieuwe 100 procent elektrische Lexus RZ is er! Ontdek hem nu.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be