Mercedes is er in recordtijd in geslaagd om een hele reeks elektrische wagens te creëren, allemaal binnen het EQ-gamma. Deze nieuwe reeks werd ontwikkeld op een nieuw platform voor elektrische auto’s (EVA2), waardoor alle technische elementen zo efficiënt mogelijk geplaatst zijn. Eerder zagen we al de EQA, EQB, EQC, EQE en EQS en nu is er ook de EQE SUV die, zoals de naam al doet vermoeden, bedoeld is als gezinsversie van de EQE berline.
Esthetisch wijkt de EQE SUV af van de strakke styling van de vierdeursberline. De lijnen zijn hier wat klassieker en de focus ligt op veelzijdigheid. De EQE SUV is zo’n 10 centimeter korter dan de berline (4,86 m), maar de wielbasis blijft met bijna 3 m royaal. Dat garandeert een fantastische zitruimte op de achterbank, waar twee volwassenen zeer comfortabel kunnen zitten tijdens een lange reis. Ook de bagageruimte is geschikt voor gezinnen, met een koffervolume tussen 520 en 1.675 liter in de standaardconfiguratie. Bovendien is er genoeg ruimte voor de laadkabels, altijd praktisch. De achterbank kan in drie delen neerklappen en is optioneel verkrijgbaar met een verstelbare rugleuning.
Binnenin sluit de EQE SUV perfect aan bij de chique EQE: elk detail is tot in de puntjes verzorgd. De geluidsisolatie is – net als de mooie bekleding van het interieur trouwens – onberispelijk, waardoor je met alle snelheden muisstil kunt rijden. Zalig!
Veel versies
Qua technische mogelijkheden heeft Mercedes alles uit de kast gehaald, want de EQE SUV is verkrijgbaar in veel versies: 350, 350+ Long Range, 500, 43 AMG of 53 AMG. In alle modellen heb je de keuze tussen achter- of vierwielaandrijving. Je vindt dus ongetwijfeld een versie die aan je wensen voldoet. Het vermogen varieert van 292 tot 625 pk, met een rijbereik van 451 km (in de krachtigste AMG) tot 593 km (in de Long Range). Goed nieuws is dat je niet per se voor een ultrasterk model hoeft te gaan voor een hoog rijbereik, want het ‘instapmodel’ EQE SUV (350) biedt het comfortabelste rijbereik (593 km). Dat is aanzienlijk meer dan de concurrentie.
Advertentie – lees hieronder verder
Schitterend
Achter het stuur word je deze topauto al snel gewoon. Net als bij de andere modellen in het EQ-gamma recupereert de EQE SUV vanzelf energie bij het vertragen en kun je de respons aanpassen via de peddels achter het stuurwiel. Dat is praktisch en doeltreffend onderweg. Er is zelfs een one pedal-modus waarbij je (bijna) niet meer hoeft te remmen. Anders doet de D AUTO-modus het werk en wordt de energierecuperatie automatisch aangepast aan het terrein of de aanwezigheid van andere voertuigen in het verkeer.
Tijdens het rijden is de EQE SUV een subtiele mix van aangenaam comfort en dynamisme. Hij is logischerwijze ook wat wendbaarder dan de grotere EQS SUV met zeven zitplaatsen. Het is dan ook een echt plezier om achter het stuur van de EQE SUV te kruipen. Als bestuurder ben je zeker dat je ver en vlot kunt reizen dankzij de snelle en krachtige laadbeurten: 11 kW met wisselstroom (en zelfs 22 kW met de optionele boordlader) en maximaal 170 kW met gelijkstroom, waardoor de batterij in 32 minuten van 10 naar 80 procent laadt. Een knappe prestatie.
Profiteer nu van de uitzonderlijke Mercedes Electric Meet & Greet-voorwaarden op stockwagens.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be