De Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) creëerde in 1982 de Groep B-categorie waarin autoconstructeurs rallywagens konden inzetten die sterk afweken van de standaardwagens, met krachtige turbomotoren en vierwielaandrijving om het vermogen over te brengen. De enige voorwaarde om zich in deze strijd te werpen, was dat de constructeur ook tweehonderd exemplaren voor de openbare weg moest bouwen. Veel fabrikanten reageerden en ‘knutselden’ straatversies in elkaar die meestal nauwelijks verschilden van de racewagens.
Winnende auto
Zo gebruikte Peugeot de Groep B-categorie als uitstalraam voor zijn nieuwste model, de 205. In 1983 begon Peugeot de 205 T16 te ontwikkelen, een auto die in de daaropvolgende jaren grote successen boekte in het wereldkampioenschap rally. In 1984 bracht Peugeot de straatversie van de T16 op de markt.
Advertentie – lees hieronder verder
Licht en krachtig
Een van de tweehonderd geproduceerde auto’s staat nu te koop bij Real Art on Wheels, een Nederlandse dealer gespecialiseerd in bijzondere verzamelwagens. Dit monster, aangedreven door een 1.8 turbomotor centraal achterin, ontwikkelt 200 pk maar kon gemakkelijk meer aan.
In de rallysport ging hij gemakkelijk boven de 400 pk, een indrukwekkend vermogen voor een auto van 940 kg. De 205 T16 die nu te koop staat, is al twintig jaar in handen van dezelfde eigenaar, is ingeschreven in Nederland en heeft net een onderhoudsbeurt gehad. Dit collector’s item is ongetwijfeld zeer geliefd bij Groep B-fans en wordt aangeboden voor de ongelooflijke prijs van 375.000 euro! Soms is het hart sterker dan het verstand…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be