Diesel

Renault ziet een toekomst voor de dieselmotor

Terwijl dieselmotoren alom worden afgewezen door politici en, via een domino-effect, door de markt, is er voor bepaalde merken geen sprake van om de spontane verbrandingsmotor te verlaten. Renault bewijst dit door een historische overeenkomst te sluiten die deze technologie ook een toekomst na 2025 belooft.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 16 jan. 2023 | Leestijd: 3 min

De dieselmotor ligt onder vuur. Sinds de Dieselgate-affaire in 2015 wordt hij op grote schaal afgekeurd, met name door politici die plotseling verkondigen dat dit type motor meer vervuilt en dat hij moet worden geëlimineerd en dit terwijl de overheid jarenlang overvloedig dieselmotoren heeft gesubsidieerd omdat deze de CO2-uitstoot verminderen. Een voordeel dat blijkbaar wel heel snel wordt vergeten.

Dit gezegd zijnde, terwijl veel fabrikanten besloten hebben om over te schakelen op elektrische auto’s, die helaas voor veel consumenten niet betaalbaar zijn, geloven sommigen nog steeds in de dieselmotor. En dat bewijzen ze door zich er vandaag toe te verbinden in deze technologie te blijven investeren. Gedurfd?

Advertentie – lees hieronder verder

Renault en Punch Torino

In dit vijandige klimaat heeft Renault zich ertoe verbonden om samen met het gespecialiseerde Punch Torino (ex-GM Powertrain Europe) te investeren in dieselmotoren. Het gaat erom dat de twee grootheden hun inspanningen bundelen om een reeks viercilinders te ontwikkelen die compatibel zijn met de Euro 7-norm. Iets wat deze dagen veel inkt doet vloeien. Deze motoren zullen aanvankelijk bestemd zijn voor lichte bedrijfsvoertuigen.

produits_cleon

Concreet zullen de viercilinder diesels worden geproduceerd in Normandië, in de fabriek van Cléon, om vervolgens naar Turijn te worden gestuurd, waar de engineeringteams van Punch Euro 7-varianten zullen ontwikkelen voor productie vanaf 2025, wanneer de norm van kracht wordt. Beide bedrijven zeggen dat “het delen van vaardigheden en investeringen essentieel is om verbrandingsmotoren met lage emissies te ontwikkelen die aan de toekomstige Europese regelgeving voldoen en onze klanten de beste oplossingen in hun klasse bieden, terwijl de impact op het milieu wordt verminderd”. Dankzij dit partnerschap kunnen dus ook de risico’s in verband met de investeringen en de onzekerheid rond deze technologie worden beperkt.

Ter herinnering, Punch is een Belgische onderneming waarvan de aandeelhouders hoofdzakelijk families zijn (familie Dumarey). De groep is allesbehalve een kleine jongen met zijn 1.750 werknemers in zeven vestigingen in Europa en Azië, en een jaaromzet van meer dan 650 miljoen euro. Punch levert dieselmotoren, maar ook transmissies en brandstofcellen (Punch Hydrocells). Al deze knowhow en expertise zullen uiteraard ook in de komende jaren worden gebruikt. Iets wat we ze ook graag toewensen.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon