Bouwt Audi-fabriek in Vorst binnenkort militaire pantservoertuigen?

Eind februari sloot de Audi-fabriek in Brussel definitief haar deuren, omdat er geen oplossing werd gevonden om de autoproductie voort te zetten. De site moet dus een nieuwe bestemming krijgen. Er wordt gespeculeerd dat er snel een nieuwe, nogal verrassende activiteit kan komen.

Gepubliceerd op 11 maart 2025
Leestijd : 3 min
Bouwt Audi-fabriek in Vorst binnenkort militaire pantservoertuigen?

De Belgische automobielsector heeft de afgelopen maanden weer turbulente tijden beleefd. Niet alleen qua verkoop, die slecht blijft, maar ook door de sluiting van alweer een assemblagefabriek, Audi Brussels. De Volkswagen-groep kampt met moeilijkheden en heeft besloten kosten te besparen en goedkopere productielocaties te bevoordelen (vooral op het vlak van arbeidskosten). Dit is een slechte zaak voor België, want hierdoor gaan 3.000 directe banen verloren, naast de honderden andere jobs bij onderaannemers. Het scenario doet denken aan de sluitingen van Renault, Opel en Ford. Vandaag is er nog maar één autofabriek over in België: Volvo in Gent.

Er zijn verschillende pistes voor herbestemming onderzocht en meerdere industriëlen hebben de site bezocht. Gezien de expansiebehoeften van China werd gedacht dat een Chinese autofabrikant interesse zou tonen in de infrastructuur. Nio werd genoemd, maar ten onrechte. De laatste informatie wees erop dat het terrein zou worden opgedeeld in verschillende loten, die vervolgens zouden worden gebruikt voor zeer uiteenlopende activiteiten. Maar misschien gebeurt dat toch niet. De ambities voor herbewapening zouden een onverwachte activiteit kunnen opleveren op de voormalige site van Audi Brussels.

Lichte pantservoertuigen

De Belgische industriële groep John Cockerill overweegt namelijk om er een assemblagelijn voor militaire voertuigen te installeren, met name lichte pantservoertuigen en anti-dronesystemen. Dit initiatief kadert binnen de inspanningen van de Belgische en Europese overheden om de defensie-industrie nieuw leven in te blazen, naar aanleiding van de afnemende Amerikaanse betrokkenheid binnen de NAVO en de plotse onderbreking van de militaire steun van Washington aan Oekraïne.

ARQUUS DAY_2020_252
© Arquus

Advertentie – lees hieronder verder

John Cockerill, dat onlangs de Franse militaire voertuigfabrikant Arquus heeft overgenomen, onderzoekt samen met Defensie en andere partners de haalbaarheid van deze transformatie. Het doel is om een productiecapaciteit op Belgische bodem te herintroduceren, om te voldoen aan de noden van Defensie, Oekraïne en de bondgenoten.

De Belgische minister van Defensie, Theo Francken (N-VA), heeft snel zijn wens geuit om de site om te vormen tot een fabriek die zich toelegt op de defensiesector. Het welslagen van dit project hangt echter af van de beslissingen van Audi, de wapenbedrijven en mogelijke steun van de overheid.

Hindernissen?

Het dossier is niet eenvoudig te realiseren. Het vereist de medewerking van verschillende bestuursniveaus, waaronder het Brussels Gewest, dat momenteel zonder volwaardige regering zit. Bovendien zijn er nu al bezwaren: de burgemeester van Vorst, Charles Spapens (PS), heeft het idee van een wapenfabriek op zijn grondgebied verworpen uit vrees voor veiligheidsrisico’s. Daarnaast wacht de Duitse autofabrikant Audi op overleg met premier Bart De Wever, dat volgende week plaatsvindt, aangezien er al afspraken over de reconversie werden gemaakt met de vorige regering.

A231942_web_2880

Als het dossier wordt gerealiseerd, kan de Audi-fabriek in Vorst zo een symbool worden van vernieuwing en innovatie binnen de defensiesector, terwijl tientallen voormalige werknemers mogelijk een nieuwe job vinden die aansluit bij hun eerdere beroep, hoewel het uiteraard niet helemaal hetzelfde is.

De herbestemming van voormalige autofabrieken in België is vaak een lang en complex proces. De vroegere Opel-fabriek in Antwerpen werd opgesplitst, net als de Ford-fabriek in Genk. De voormalige Fiat-fabriek in Waterloo herbergt vandaag een fitnesszaak. Deze transformaties tonen aan dat reconversies mogelijk zijn, maar ze vergen tijd en aanzienlijke investeringen. Mocht het project met John Cockerill doorgaan, dan zou het aantonen dat ook een snelle reconversie haalbaar is. 

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist
Gocar marketplace
Vous cherchez un véhicule neuf ou d'occasion ?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!