Alles lijkt te lukken voor het Chinese merk BYD, dat de ene positieve aankondiging na de andere de wereld instuurt. Onlangs ging het over technologie. Het merk verbaasde iedereen door een architectuur van 1.000 volt aan te kondigen (in plaats van 800 volt zoals bij de krachtigste auto’s van vandaag). Dat zou volgens het merk toelaten om 400 km rijbereik te recupereren in 5 minuten (al zat er een trucje achter: de auto was aangesloten op beide connectoren van een laadpaal in plaats van één). Bijna even snel als een tankbeurt dus.
Het merk werd vorig jaar de op een na grootste leverancier van elektrische auto’s wereldwijd, na Tesla. Iedereen verwacht uiteraard dat het dit jaar de eerste plaats zal innemen door de problemen bij het Amerikaanse merk. Ook qua modellen beweegt er heel wat: de Sealion 7 werd in oktober vorig jaar aangekondigd, terwijl op het Autosalon van Brussel de Atto 2 werd voorgesteld. De constructeur blijft dus druk uitoefenen op zijn 110.000 ingenieurs, die – dat moet gezegd – elke dag meer dan 30 patenten aanvragen.

In Europa
Aangezien de Chinese markt verzadigd is (en moeite heeft om opnieuw op adem te komen), kijkt BYD net zo goed naar Noord-Amerika als naar Europa, die allebei interessante afzetmarkten kunnen vormen. Het merk wacht niet af om in actie te schieten. Op het programma staan een fabriek in Mexico en drie vestigingen in Europa: één in Turkije, één in Duitsland (om Tesla extra te tarten) en één in Hongarije, die tegen eind 2025 al operationeel moet zijn voor de productie van de nieuwe Atto 2.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat wekt argwaan bij de Europese Commissie. En om een heel goede reden: de Europese instantie vermoedt dat BYD subsidies heeft ontvangen van de Chinese overheid voor deze fabriek, wat uiteraard zou neerkomen op oneerlijke concurrentie. We herinneren eraan dat precies dit subsidiesysteem de EU noopte om invoerrechten te heffen op Chinese elektrische auto’s. In totaal zou Peking zijn constructeurs voor meer dan 200 miljard euro gesubsidieerd hebben.
De informatie, onthuld door The Financial Times, is geloofwaardig en Europa heeft een onderzoek geopend. Zeker omdat al werd vastgesteld dat de Chinezen alles importeren: onderdelen en arbeidskrachten, wat betekent dat ze geen Europese middelen gebruiken. Als BYD dan ook nog geld uit Peking heeft gekregen...

Welke sancties?
In essentie is het feit dat BYD geen beroep doet op Europese middelen niet illegaal. Tenzij Europa tot de conclusie komt dat het oneerlijk is, precies omdat het gesubsidieerd werd. Maar wat kunnen dan de sancties zijn? Het stopzetten van de werkzaamheden? Helemaal niet. Indien het gedrag als oneerlijk wordt bewezen, zou het kunnen dat BYD zijn productiecapaciteit moet beperken, een boete krijgt of de ontvangen subsidies moet terugbetalen.
Natuurlijk heeft Hongarije, dat openlijk eurosceptisch is en de werkgelegenheid broodnodig heeft (er wordt gesproken over 10.000 jobs), het Brusselse onderzoek veroordeeld. János Bóka, de Hongaarse minister van Europese Zaken, gaf aan niet verrast te zijn door het onderzoek: “Het is bekend dat elke investering in Hongarije snel op de radar van de Commissie verschijnt, en dat de Commissie elke beslissing over staatssteun in Hongarije met verhoogde aandacht opvolgt”, verklaarde hij.

Maar zullen deze onderzoeken BYD ertoe aanzetten zich te schikken naar de Europese concurrentieregels? Dat is nog maar de vraag, want vanaf 2026 zou de fabriek in Turkije moeten openen, terwijl de Chinezen er ook één bouwen naast die van Tesla in Duitsland, waar jaarlijks 500.000 auto’s van de band zouden rollen. BYD zwijgt in alle talen. Blijkbaar heeft de constructeur zijn koers uitgestippeld, en is hij niet van plan daarvan af te wijken, wat het ook kost.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be