In België blijft het aandeel van geëlektrificeerde auto’s toenemen. Ze zijn nu goed voor meer dan een derde van de verkoop en in deze categorie winnen ook 100 procent elektrische wagens terrein, vooral dankzij de gunstige fiscaliteit. Naar schatting rijden nu meer dan 100.000 Belgen met een batterij-elektrische auto.
Meer elektrische wagens op de weg betekent uiteraard ook meer pechgevallen voor de pechverhelpers. Volgens cijfers van Touring is het aantal pechgevallen met geëlektrificeerde wagens (inclusief hybrides) gestegen van 2.510 in 2015 naar 3.877 in 2021 en 3.973 in 2022. Hiervan moesten vorig jaar 1.822 wagens worden getakeld.
Takelen als enige oplossing
Het probleem is echter dat gewone pechbijstand niet meer volstaat als je met een elektrische auto rijdt. Als ze eenmaal stilstaan, kunnen deze wagens niet meer verplaatst worden. Er moet een takelwagen met kraan komen, indien mogelijk. Als de auto de geest geeft in een ondergrondse parkeergarage is het immers niet haalbaar om op die manier in te grijpen.
Touring vertelt aan La Dernière Heure dat het niet mogelijk is om een elektrische auto te slepen met een ander voertuig. Door de auto te laten bollen in neutraal laadt de batterij op, wat kan leiden tot oververhitting en schade. De enige oplossing is dus om de auto te takelen.
Advertentie – lees hieronder verder
Welke pechgevallen?
Touring deed ook een klein onderzoek naar de pechgevallen bij elektrische auto’s. De organisatie stelt vast dat de meest voorkomende interventies te wijten zijn aan defecte batterijen of kabels die defect of beschadigd zijn. Er worden echter ook andere problemen gemeld, zoals banden of remmen die sneller verslijten door het hoge gewicht van elektrische auto’s.
Volgens Touring doen eigenaars van elektrische auto’s vaker een beroep op de pechdienst dan bestuurders van een auto met verbrandingsmotor. Dit komt door de complexiteit van de auto en het grotere risico dat de schade toeneemt, met de nodige kosten. Bovendien zijn de herstellingswerkzaamheden delicater. Er zijn bijvoorbeeld handschoenen nodig om elektrocutie te voorkomen.
Langere herstellingstijd
Uit Nederlandse en Britse studies blijkt dat elektrische auto’s bij pech langer stilstaan. Gemiddeld moet je rekening houden met vijf dagen immobilisatie. Dit komt door het grote aantal elektronische onderdelen en de schaarste van bepaalde chips.
Kortom, het valt te verwachten dat de kosten voor pechbijstand de komende maanden en jaren stijgen, net als de prijzen van verzekeringen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be