We wisten dat de 911 er niet aan zou ontsnappen. Ooit zou hij hybride worden en later elektrisch. Het lijkt erop dat de eerste stap gezet is. Het gebeurt binnenkort, zo bevestigt Frank Moser, vicepresident bij Porsche voor de 911- en 718-modelreeksen. “We werken momenteel aan de volgende generatie, die in het midden van dit decennium verschijnt. We hebben een hybride ontwikkeld, een krachtige hybride van de 911 voor de volgende generatie van de 992, die in het midden van het decennium op de markt komt.”
Is dit het einde van een tijdperk? Deels, ook al zal de 911 ook nog aangeboden worden met verbrandingsmotoren, naast de hybride versie. Hoe zit dat precies? Frank Moser verduidelijkt de kalender en geeft aan dat de hybride “er mogelijk al is over twee jaar”. De restyling van de huidige 992 – de 992.2 dus – wordt echter al iets eerder verwacht dan 2025.
GT2 RS of Turbo S?
Als de verklaringen van Mauser kloppen – wat wellicht zo is – betekent dit dat de hybridisering niet voor het eerst wordt toegepast op een ‘klassieke’ 911, maar waarschijnlijk op een zeer krachtige versie, zoals de GT2 RS of Turbo S. Dat klinkt logisch, want bepaalde racemodellen gebruiken al hybride aandrijving om hun prestaties op te krikken. Bovendien stoten de krachtige versies van de 911 de meeste CO2 uit.
Advertentie – lees hieronder verder
Porsche probeert de klanten die erg gehecht zijn aan het verleden wel meteen gerust te stellen. Onlangs herhaalde directeur Michael Steiner tegenover MotorTrend de wens van het merk om de 911 als laatste te elektrificeren. “De 911 mag niet te zwaar worden. Daarom kijken we meer naar prestatiegerichte oplossingen en hebben we andere auto’s voor mensen die meer elektrificatie willen. We zien de noodzaak niet om van ons icoon een elektrische auto te maken, wat nadelen zou hebben.”
De 911 krijgt dus nog altijd een speciale behandeling binnen het Porsche-gamma. In tegenstelling tot de 718 Boxster en Cayman (983), die vanaf 2025 zowel in een versie met verbrandingsmotor als in een 100 procent elektrische versie geproduceerd worden. Het valt nog te bezien hoe Porsche klanten zal overtuigen en het typerende motorgeluid, vooral van de flat six, zal vervangen.
Ook op dit vlak zijn de verklaringen van Frank Moser een beetje verrassend: “We hebben goede mensen die werken aan het geluid, maar we hebben ze eigenlijk niet nodig. Achter het stuur van een elektrische auto hoor je niets en dat is volgens mij prima. De bestuurder zit in een geëlektrificeerde Boxster en hoort niets. Je hebt een dynamische, wendbare auto en je hoort niets. Ik denk dat dat heel goed is.” Met een korrel zout te nemen? Misschien wel, want na de reacties van het luisterende publiek voegde Moser er meteen aan toe dat het om zijn persoonlijke mening gaat. Hij trok z’n staart dus snel in…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be