Hoewel het design van de A4 er niet fundamenteel anders uitziet, heeft de wagen een veel betere stroomlijn. Het is vandaag zelfs de meest aerodynamische berline van zijn segment.
Tijdens onze test bleek het ook niet de meest opvallende verschijing in het straatbeeld. Heel wat automobilisten zullen hem voor een oude A4 of een nieuwe A6 aanzien hebben. Audi design is de jongste tijd erg uniform geworden… De A4 behoudt ook zijn proporties want hij groeide amper 2,5 cm. Los daarvan wordt hij een stuk lichter. De basisversie van de wagen zet 110 kg minder op de weegschaal want deze variante wordt voor het eerst aangedreven door de 1.4 liter grote TFSI benzinemotor. De dieetkuur heeft ook gevogen voor het onderstel want het nieuwe MLB-platform wordt vervaardigd uit staal met hoge weerstand en aluminium. Audi schonk ook veel aandacht aan de aerodynamica. Deze nieuweling haalt een Cx-waarde van 0,23 voor de berline en 0,26 voor de break. Die laatste kunnen we binnen een maand proefrijden. De nieuwe A4 is vandaag de meest aerodynamische berline op de markt. De stroomlijn is zelfs beter dan die van de R8 coupé ! Door het lagere gewicht en de gunstige vormgeving is er minder wrijving waardoor de wagen zuiniger wordt en minder CO2 uitstoot. En dat zijn in dit geval geen loze beloften!
23 oktober 2015
5 min