Het beste zit binnenin
Het koetswerk van de A4 mag dan al niet fundamenteel veranderd zijn, het interieur is dat des te meer. Een en ander is nog steeds met bijzonder kwalitatieve materialen vervaardigd. We zien een uitergijpte en moderne vormgeving. Wie het neusje van de zalm wil, kan ook kiezen voor de « virtuele cockpit » van Audi. De klassieke tellerpartij wordt dan geruild voor een 12,3 inch groot multifunctioneel TFT-scherm dat vlak achter het stuur wordt gemonteerd. Je kan er zelfs de kaart van de navigatie op projecteren. De nieuwe A4 zet ook in op connectiviteit. Als je een smartphone (die op iOS of Android draait) via de USB-poort inplugt, kan je de inhoud van het toestel (muziek, apps, enz…) via het MMI-menu op het scherm van de wagen benaderen. Je kan in de wagen ook een WiFi hotspot creëren. Zo kunnen andere inzittenden met hun smartphone, tablet of ander toestel surfen. Via het « Audi phone box »-pack kan je je smartphone rechtstreeks aansluiten op de buitenantenne van de wagen. Zo heb je een veel betere ontvangst. In dat pack zit ook een inductielader. Om de telefoon op te laden, volstaat het om hem in de console tussen de voorste stoelen te leggen. Je hoeft niet langer draden aan te sluiten. Het systeem werkt enkel met toestellen die geschikt zijn voor inductieladen …
A4, maar niet voor 5…
Het nieuwe platform zorgt ook voor een grotere wielbasis en Audi belooft ook 2,3 cm extra beenruimte achterin vergeleken met de uittredende A4. We willen dit best geloven want achterin het werkelijk aangenaam zitten. Zelfs de grotere medemens zit niet met de knieën in de rug van de passagier of bestuurder vooraan te duwen. Anderzijds is het centrale zitje ronduit oncomfortabel. De centrale tunnel verhindert dat je je voeten comfortabel kan zetten en de rug van de achterbank is er erg hard terwijl de hoofruimte beperkt is. Kortom, deze A4 is uitstekend om met vier te reizen maar is geen maat voor een vijfde passagier. Audi bedt wel een genereuze koffer en moet op dat vlak niet onderdoen voor zijn rivalen.
Stilte van een A8 ?
Audi stelt dat de nieuwe A4 even stil is als de A8. Dat lijkt ons een beetje overdreven… Na een gesprek met de ingenieurs wordt dit een beetje bijgesteld. De stelling klopt als je voor de optionele dubbele beglazing gaat (een première op de A4) en slaat slechts op de aerodynamische geluiden. De afrolgeluiden blijven altijd op hetzelfde niveau. Kortom, de A8 is duidelijk een stuk stiller dan deze nieuwe A4. Maar dat neemt niet weg dat de geluidsisolatie op een hoog niveau staat. Vooral het aerodynamische koetswerk en de gestroomlijnde vormgeving van de spiegels doen wonderen. De dubbele beglazing kost 181,5 euro extra. Wie veel snelwegkilometers rijdt, zal dit accessoire naar waarde schatten.
Advertentie – lees hieronder verder
Dynamischer dan voorheen
Dankzij de afslankingskuur en het nieuwe platform met onder andere een vijfarmige achteras is de A4 voelbaar dynamischer geworden. Op een bochtig parcours voelt deze nieuweling zich duidelijk meer in zijn sas. Dat mochten we zelf ervaren op enkele Italiaanse bergwegen. Onze testwagens waren uitgerust met een gestuurde demping waardoor de wagen in bochten erg neutraal en evenwichtig reageerde. Ook de voortrein is veel reactiever dan voorheen. De basisversies en dan vooral de benzinevarianten gedragen zich nog verfijnder omdat ze voelbaar minder zwaar op de neus zijn.
De kleine 1.4 TFSI-motor van 150 pk bechikt hier niet over de cilinderuitschakeling. Hij is best krachtig want een sprintje van 0 tot 100 km/u lukt in 8,7 seconden. Op benzine is er ook een 2.0 TFSI Ultra met 190 pk. Die verbruikt overigens minder dan de 1.4. Er volgt ook een 2.0 TFSI met 252 pk en een S4 met 3.0 V6 turbomotor die 354 pk sterk is.
Dieselrijders worden bediend met de 2.0 TDI die 136 of 150 pk levert. Ze kosten even veel. Er is ook een 190 pk krachtige 2.0. Wij reden met deze laatste en ervoeren dit als een bijzonder krachtige motorisatie. De oefening tot 100 km/u lukt in 7,7 seconden en de motor blijkt bovendien erg stil. Deze motorisatie is er ook met Quattro-aandrijving en tijdens onze testrit maten we een erg laag verbruik van 6 l/100 km. Deze 2.0 TDI is ook beschikbaar met een automatische transmissie. Dat is een zeventraps S-Tronic met dubbele koppeling die de oude Mutitronic (CVT) vervangt. Er bestaat eveneens een A4 3.0 V6 TDI quattro met 272 pk.
Verder wordt de A4 gespekt met allerhande rijhulpmiddelen (30 in totaal !). Daarbij zien we een automatische noodstopfunctie en er is zelfs een automatische « stuurfunctie » waarbij de wagen in filesituaties in staat is om zijn voorganger te « volgen ». Een en ander werkt slechts kortstondig en is actief tot maximum 65 km/u. Technisch kan er meer maar dat is momenteel wettelijk niet toegestaan. Feit is dat autonoom rijden niet meer veraf is. Hoewel we nog geen middagdutje kunnen doen aan het stuur van deze A4, worden we straks wel verwend met zetelmassage want die optie is al binnen enkele maanden beschikbaar…
Besluit
De nieuwe A4 ziet eruit zoals zijn voorganger, maar hij is duidelijk beter… De formule lijkt eenvoudig maar Audi heeft het helemaal begrepen. Deze nieuwe Audi behoudt het recept en het design van zijn voorganger maar verfijnt en verbetert de presaties op alle vlakken. Jammer genoeg is de rekening navenant, de prijslijst telt overigens meer dan 50 pagina’s !
Positieve punten
Dynamisch rijgedrag
Toptechnologie
Aangename en stille 2.0 TDI
Ruime achterbank (voor 2…)
Afwerkingskwaliteit
Negatieve punten
Prijs, haast oneindig lange optielijst
Design quasi onveranderd
Complexe bediening van het multimediasysteem
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be