Waar de elektrificatie zorgde voor een revolutie in de auto- en fietssector, hinken de motorfietsen serieus achter. Enkele merken als Zero of Energica bouwen wel elektrische motorfietsen, al moeten die het vooral hebben van ‘early adopter‘ opstappers.
Klassieke rijders zijn weinig happig op de nieuwe technologie, niet in het minst omwille van het vaak exuberante kostenkaartje en de inherente nadelen. Actieradius en overgewicht zijn de voornaamste problemen die keer op keer terugkomen. Dat is misschien deels te wijten aan het feit dat de puberende e-motormerken zich richten op krachtigere motoren terwijl Sondors voluit gaat voor de middenklasse.
130 kilometer opgegeven
Net zoals de 125 cc-motoren die in ons landje en Zuid-Europa erg succesvol zijn, kan de Metacycle uitpakken met een topsnelheid van 130 km/u en een optimale actieradius van 130 km – reken op 100 échte kilometers.
Die autonomie kan je gelukkig snel uitbreiden omdat de batterijen gemakkelijk verwisselbaar zijn. Verder springt de Sondors Metacycle uit de band met een opvallend design dankzij een soort van aluminium monocoque frame en het Unique Selling Point par excellence is het prijskaartje.
Advertentie – lees hieronder verder
Maar vijfduizend
5.000 dollar voor een motor met deze specificaties is uitzonderlijk en ver onder de prijzen van de concurrentie. We rekenen er wel op dat de prijs nog een stuk stijgt tegen dat de motoren in Europa geleverd worden en ook de leveringsdatum blijft nog een vraagteken.
Het merk wil rijdende productiemodellen op het asfalt hebben in de States tegen begin 2022, dus tel er nog een aantal maanden bij vooraleer Europa aan de beurt is. Hoe dan ook blijft de Sondors Metacycle een motor om in de gaten te houden. Misschien wordt dit wel de ‘missing link’ tussen de populaire speed pedelecs en de rest van de motorsector.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be