Daarnaast geeft de campagne motorrijders tips om gevaarlijke situaties te vermijden. De Dag van de Motorrijder, die gisteren op 14 plaatsen in Vlaanderen plaats vond, was dé gelegenheid om de campagne af te trappen.
Het voorjaar is dé periode bij uitstek waarin heel wat motorrijders zich opnieuw op de weg begeven. Dat betekent dat het zowel voor automobilisten als voor motorrijders dubbel uitkijken geblazen is om ongevallen te vermijden. In aanloop naar de Dag van de Motorrijder bevroeg de VSV 600 automobilisten en 210 motorrijders over hun ervaringen en gedrag in het verkeer. Daaruit blijkt dat autobestuurders zich vaak laten verrassen door motorrijders, ook al hebben ze de intentie om extra op te letten:
36% van de automobilisten zegt recent verrast te zijn geweest door een motorrijder omdat ze die niet hadden gezien of diens afstand of snelheid verkeerd hadden ingeschat. Bij jongere autobestuurders (tot 30 jaar) loopt dit op tot 50%;
76% is van oordeel dat motorrijders moeilijker worden opgemerkt in het verkeer, 93% is daarom bereid twee keer te kijken vooraleer een manoeuvre uit te voeren.
Anderzijds zijn motorrijders zich er wel degelijk van bewust dat ze minder goed worden gezien en zijn ze ervan overtuigd dat een preventieve rijstijl kan helpen om ongevallen te voorkomen. Maar liefst 59% van de motorrijders gaat er altijd van uit dat ze niet worden opgemerkt wanneer ze met de motor rijden (bron: Ipsos-bevraging in opdracht van de VSV, januari 2019).
Kijken Kijken om elke motorrijder te zien
Advertentie – lees hieronder verder
“Onderzoek wijst uit dat veel ongevallen tussen motorrijders en automobilisten gebeuren omdat de automobilist de motorrijder over het hoofd ziet. Typische voorbeelden zijn ongevallen waarbij de automobilist een maneuver uitvoert en de motorrijder niet ziet aankomen of diens snelheid verkeerd inschat. Dubbel uitkijken voor motorrijders is als autobestuurder bij elk maneuver de beste strategie om ongevallen te voorkomen” zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts.
De VSV start daarom met een affichecampagne die automobilisten aanspoort om te “kijken kijken om elke motorrijder te zien”. De affiches worden ondersteund door een radiospotje en een online video. Beide zijn gebaseerd op een hilarisch moment uit het tv-programma Temptation Island, waarin een van de deelnemers een uiteenzetting geeft over het verschil tussen gewoon kijken en “kijken kijken” – zij het in een geheel andere context. De affiches hangen nog tot 5 mei langs de hoofdwegen, de radiospotjes zijn vanaf 1 april te horen op Studio Brussel, Joe FM, Q-Music en MNM.
Lees ook: De 10 meest ingeschreven motoren van het 1e trimester
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be