TEST Kawasaki Versys 650 SE: everyday hero

Vorige maand werd ik door Kawasaki Benelux naar het zonnige Portugal gelokt om er de nieuwe Z1000R aan de tand te voelen. Bij de uitnodiging was er sprake van nog een avontuurlijke verrassing, we mochten namelijk ook de Versys 650 SE testen. Zo’n kleine hoogpoter is nu niet echt mijn ‘cup of tea’, al was ik toch benieuwd waarom dit kleintje zo goed verkoopt in de Benelux. Voor we kunnen gaan rijden, krijgen we eerst het gebruikelijke PR-praatje. Daaruit heb ik vooral onthouden dat ze bij Kawasaki behoorlijk trots zijn op hun kleine Versys. Uiterst scherp geprijsd, nl. 7.549 euro (8.499 euro in NL), blijkt hij veruit de goedkoopste en vooral best verkopende motor in de lichtere hoog-poter klasse. Voor 2017 kreeg de Versys een nieuw dashboard met standaard versnellingsindicator, een leuke verbetering tegenover het dashboard en de (redelijk krakkemikkige) optionele indicator van voordien. Het instelmechanisme van het windscherm werd verbeterd en de afstelling van de injectie aangepast met het oog op een nog soepelere vermogensafgifte en vooral meer koppel onderin. Nu zijn 69 pk en 64 Nm niet bepaald cijfers waarvan je gaat duizelen, maar Kawa mikt vooral op dagelijks gebruik of woon-werk verkeer, en daarvoor zou dit ruim voldoende moeten zijn. Nu ook weer niet zoooo ‘special’ Standaard kan je de Versys 650 in twee kleurstellingen krijgen: volledig zwart of titanium-grijs. Compleet nieuw is de Special Edition. Voor 150 euro extra krijg je een zwarte motor met gifgroene accenten en de letters VERSYS dwars over tank en afdekkappen gedrapeerd. Het is misschien geen full Öhlins en Brembo pretpakket, al oogt de kleine Kawa er wel meteen een stuk sportiever door. Misschien zelfs een tikkeltje agressief… Optioneel zijn er nog aantal kits verkrijgbaar. De Tourer Kit omvat zijkoffers, beschermkappen voor de handen en een tankpad. Het Tourer+ pakket voegt daar LED-stralers aan toe en met de Grand Tourer Kit knal je er nog een topkoffer bovenop.

Gepubliceerd op 28 augustus 2017
Leestijd : 4 min

Partagez

“Kawasaki laat zien dat er zelfs met een beperkt budget oog voor detail kan zijn.”

Wanneer ik de Versys 650 SE voor het eerst zelf mag aanschouwen, ben ik aangenaam verrast. Net als bij de Z1000R, valt meteen op hoe goed de motor is afgewerkt. Ook hier sluiten de verschillende koetswerkdelen perfect op elkaar aan. Met een knalgroene veer op de schokdemper, een makkelijk bereikbare verstelknop voor de veervoorspanning en gekartelde wave-remschijven (voor én achter), laat Kawasaki zien dat er zelfs met beperkt budget oog voor detail kan zijn.

Geen kakstoel
De zitpositie is neutraal, het stuur staat niet te hoog, de voetsteunen niet te laag en het zadel biedt voldoende ondersteuning. Zeker geen kakstoel-houding, zoals op sommige ander hoog-poters wel eens het geval blijkt. Verder is er voldoende plaats, ook voor langere rijders zoals ik (1m90). Enig puntje van kritiek is het windscherm, dit is niet vanuit zitpositie verstelbaar. Je moet afstappen om de stelschroeven vooraan los te draaien. Ik stel het dan ook meteen af in de hoogste stand. Dit blijkt niet voldoende om m’n lange lijf volledig uit de wind te zetten, al kan ik me goed voorstellen dat kleinere rijders hier ruimschoots mee toekomen. Er blijft bij mij steeds turbulentie rond de helm voelbaar, niet irritant, maar we hebben dan ook nooit echt lang rechtdoor gereden.

De grondspeling van de Versys is een leuke verrassing en als ik dan toch iets aan de grond rijd, heb ik meteen ook de limiet van de 160-achterband bereikt.”

Tijdens de bochtige rit door de prachtige Algarve, worden de stukken perfect asfalt afgewisseld met wegen in erbarmelijke staat. De Versys verwerkt het allemaal zonder tegenpruttelen. Zelfs wanneer het tempo wordt opgedreven, blijft hij mooi strak sturen. Het stuurgedrag schept vertrouwen, veel vertrouwen. Aangekomen bij de fotobocht en wachtend op de fotograaf, besluit ik om het traject op mijn eentje te gaan verkennen. Ik rijd een tiental keer op en af, daarbij de 650 steeds gezwinder de bochten insturend. De grondspeling van de Versys is een leuke verrassing en als ik dan toch iets aan de grond rijd, heb ik meteen ook de limiet van de 160-achterband bereikt. Maar dan ben ik allang dingen aan het doen die je normaal niet van dergelijke motor zou verlangen.

Advertentie – lees hieronder verder

De Afrekening
Laat me eerlijk zijn, allroads zullen nooit mijn ding worden, en al helemaal niet in het lichtere 650cc segment. Na een middag in het zadel van Versys 650 moet ik die mening enigszins herzien. Toegegeven, de prachtige route steekt daar voor een groot stuk tussen, al heb ik me super geamuseerd. Het beperkte vermogen is nooit storend, integendeel. Het motortje is levendig, makkelijk te controleren en moedigt je aan om het rijwielgedeelte tot het uiterste te drijven. Ideaal voor opstappers of woon-werkrijders die ‘s weekends net iets meer fun van hun tweewieler verlangen. De remmen doen perfect hun ding en vooral de vering blinkt uit. Strak als er sportief wordt geknald en toch comfortabel genoeg om verwaarloosd asfalt te overmeesteren. Ik geef grif toe dat mijn referentiekader t.o.v. de concurrenten van de Versys nog niet erg uitgebreid is, al zullen de kleine middenklassers van goeden huize moeten komen om het beter te doen dan deze Kawa.

Dashboard
Eén van de aanpassingen aan de Versys 650 voor 2017 is het nieuwe dashboard. Bovenaan zien we een grote analoge toerenteller, onderaan een klein digitaal schermpje waarop je voortaan ook een versnellingsindicator hebt. Kortom: alle informatie die je je als motorrijder kan wensen zonder overbodige snufjes.

Vering
De veringsetup van de Versys 650 houdt vast aan het credo ‘simpel maar goed’. Buiten de veervoorspanning kan je niets aanpassen, al is dat ook niet nodig want de basisinstellingen zijn dik ok. Enkel achteraan krijg je nog een handige verstelknop waarmee je de schokbreker kan aanpassen voor wanneer je een passagier en/of bagage meeneemt.

Remmen
De gekartelde remmen zijn ondertussen een kenmerk voor Kawa’s middenklassers en sinds vorig jaar zijn de prestaties echt wel wat ze moeten zijn. Geen directe bijters waarmee je jezelf onderuit remt, maar voldoende remkracht om keer op keer zonder problemen tot stilstand te komen.

Technische fiche
Kawasaki Versys 650

Motor: 649cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde twee-in-lijn

Max. vermogen: 69 pk/8.500 o.p.m.

Max. koppel: 64 Nm/7.000 o.p.m.

Transmissie: zesbak, ketting

Frame: diamantframe

Voorvering: 41mm voorvork, verstelbaar in veervoorspanning en uitgaande demping, 150 mm veerweg

Achtervering: monoshock, verstelbaar in veervoorspanning, 145 mm veerweg

Voorrem: 300 mm schijfrem met tweezuigerremklauw

Achterrem: 250 mm schijf met eenzuigerremklauw

Banden voor/achter: 120/70-17 160/60-17

Rijklaar gewicht: 216 kg

Zithoogte: 840 mm

Tankinhoud:21 l

Kleuren: Candy Matte Orange, Pearl Stardust White, Metallic Carbon Gray

Prijs België: € 7.549,00 (€ 7.699,00 Special Edition)

Prijs Nederland: € 8.499,00 (€ 8.649,00 Special Edition)

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Moto
Regen houdt motorverkoop niet tegen, keuring wel

Zodra het droog weer is, verschijnen er meer motorfietsen op de weg. Maar de afgelopen maanden viel er de regen in ons land met bakken uit de lucht. Dat heeft de Belg niet tegengehouden om een nieuwe motorfiets te kopen, maar de tweedehandsmarkt heeft het nog altijd moeilijk.

14 juli 2024 3 min
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.