Nu hoef je geen kilometers te malen om in te zien dat de subtiele aanpassingen heel goed uitpakken. Een versnellingsindicator is wat mij betreft samen met je toerental het meest essentiële gegeven op een dashboard, zeker voor een motor die ook beginnende rijders aantrekt. Een leuke extra dus, en datzelfde mag ook gezegd worden van de Arrow uitlaatdemper. In vrijloop klinkt hij al een stukje dieper dan de standaard en dat wordt er enkel beter op als ik een stukje ga rijden. Bij het terugschakelen wordt ik telkens getrakteerd op lekkere plofjes en bij het accelereren is hij luid, maar niet overdreven.
“Het rijplezier van een Z650, vertaald voor een cruiserpubliek.”
Advertentie – lees hieronder verder
Na een verplichte fotostop bij de prachtige Erasmusbrug en Hotel New York, rijden we verder richting de Van Nelle tabaksfabriek om vervolgens opnieuw naar het centrum te bollen. Zolang je geen extreme hellingshoeken opzoekt (wat wij uiteraard bij elk rondpunt wél deden omwille van de test) is de Vulcan een perfecte stads- en pendelfiets. In een konvooi van journalisten krijg ik wel af en toe flashbacks naar ‘Sons of Anarchy’ afleveringen, al zijn de Sons of Kawasaki gelukkig van een iets vriendelijkere aard.
Voor wie er niet verplicht een Harley-Davidson logo op de tank moet staan, is de Kawasaki Vulcan S een logische keuze, want het is momenteel veruit de veelzijdigste cruiser op de markt. Dat je er nog wat hoogtoerige Japanse sportiviteit (en betrouwbaarheid) bijkrijgt naast een schappelijk prijskaartje, is mooi meegenomen. De enige andere concurrent uit het land van de rijzende zon is Honda’s CMX500 die nog minder kost, maar ook een stuk minder sensaties biedt.
Vanaf 7.849 (BE) 9.249 (NL) euro haal je al de ‘Special Edition’ in huis, de standaarduitvoering kost 7.649 (BE) 9.049 (NL) euro en voor de ‘Cafe’ die je op de foto’s kan zien ben je in België 7.999 euro kwijt, in Nederland wordt dat 9.399 euro. Leg wel nog 899 opzij voor de Arrow uitlaatdemper.
Uitlaat
Je zal me nooit ‘Loud pipes save lifes’ horen zeggen, al valt het niet te ontkennen dat de Vulcan een stuk beter klinkt met de uitlaatdemper die speciaal ontwikkeld werd in samenwerking met Arrow. Dit is een apart accessoire waarvoor je 899 euro extra moet neertellen, maar dat is hij helemaal waard.
Motorblok
Kawasaki’s tweecilinder uit de ER-6 heeft geen introductie meer nodig, aangezien het waarschijnlijk één van de meest verkochte paralleltwins aller tijden is. Ik kon er geen slecht woord over zeggen toen hij nog enkel beschikbaar was voor de nakedbike en gekuipte ER-6f, en in cruiserversie werd hij er zeker niet slechter op. Integendeel: dit blok definieert de coole, sportieve aard van de Vulcan S.
Windscherm
De ‘Cafe’ Special Edition waarmee we in Rotterdam aan de slag mochten, herken je aan de groen-witte kleurstelling, striping op de wielen en een windschermpje. Een leuke toevoeging voor de Vulcan S die ervoor zorgt dat je bovenlichaam beschermt is tegen de elementen, zonder dat je turbulenties krijgt aan je helm.
Technische fiche
Kawasaki Vulcan S
Motor: 649cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde paralleltwin
Max. vermogen: 61 pk/7.500 o.p.m
Max. koppel: 63 Nm/6.600 o.p.m
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: Stalen perimeterframe
Voorvering: 41 mm conventionele voorvork, niet regelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering: monoshock, regelbare veervoorspanning, veerweg 80 mm
Voorrem: 300 mm schijf met 2zuigerremklauw
Achterrem: 250 mm wave- schijf met 1zuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 / 160/60-17
Rijklaargewicht: 228 kg
Zithoogte: 705 mm
Tankinhoud: 14 l
Kleuren: Zwart, Matzwart met groene decals, Matgrijs met oranje decals (SE), Limegreen en wit (Café)
Prijs België: vanaf € 7.649,00
Prijs Nederland: vanaf € 9.049,00
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be