Het is W van dat
Mijn W800 is niet zomaar de eerste de beste, maar wel een nagelnieuwe Special Edition. Wat er zo ‘Special’ aan is? Om te beginnen is hij zwart. Niet alleen de tank en de zijdeksels, maar ook het motorblok, het hart van de remschijf, de velgen, het motorblok en de uitlaten zijn gedrenkt in ‘blackness’. Helemaal mijn kopje thee. Een beetje bevestiging kan ook nooit kwaad, vandaar de Special Edition logo’s en dubbele witte striping. Daarmee hebben we al het nieuws wel gehad, want verder is deze retro niet alleen al jaren op de markt, hij grijpt ook terug naar de jaren 60. En daar waar de motoren van mijn teergeliefde collega’s met een knipoog refereren naar het verleden, kan je de W bekijken als een echte teletijdscabine.
Hij is in alle opzichten een oude motor; remmen, motorblok, rijwielgedeelte en styling, op het LCD-schermpje en de verstopte injectie na is er werkelijk niets modern aan. Nu ja, gelukkig heeft hij de betrouwbaarheid en het startgemak van een moderne motor. Zelfs de bedieningsknoppen ogen oud en er zit zowaar geen ABS op. Waarom ik daar dan voor kies? Ik ben niet voor surrogaatproducten en ga liever voor ‘the real deal’. Retro is trager, rustiger, ontspannen flaneren en dat doe je niet met een modern scheurijzer waar louter ronde retrolampen werden opgeschroefd, vind ik. Neen, ik begin het jaar echt rustig aan met mijn 48 bescheiden paardjes, tenslotte heb ik al een tijdje niet meer gereden en zijn gebruiksvriendelijke karakter is ideaal om er terug in te komen. Een versnelling terug schakelen, de tijd nemen om alles in me op te nemen. Behalve dan die onbemande camera tijdens mijn allereerste ritje op de dag dat ik hem opgehaald. Lap, het is weer van dat…
Wel en W
De komende drie maanden zal de W vooral ingezet worden voor klantenbezoeken. Ik ga er dus heel Vlaanderen mee uitkammen en omdat mijn oriëntatie niet helemaal je dat is, heeft de Creative Guy er een Zümo 660 op geïnstalleerd. Zo heb ik toch een neo-toets op m’n retro! Tijdens de eerste ritjes met de W ben ik vooral opgetogen over het gemak waarmee hij zich laat bedienen. Hij is niet bijster licht, maar doordat hij laag is en een ontspannen zithouding biedt, heb ik altijd het gevoel hem goed in de hand te hebben. De koppeling laat zich licht bedienen, net als de versnellingsbak en het blokje levert over het hele toerengebied romige kracht.
Tussen 3.000 en 4.000 toeren wordt het even karnemelk, want dan steken er verrassend veel trillingen de kop op, maar die verdwijnen net zo snel als dat ze komen opzetten. Over het hele toerengebied bekeken, doet de paralleltwin me wat denken aan platte kaas: het is gezond, maar het zou lekkerder zijn met een snuifje peper en radijsjes er bovenop. Zoals hij er staat heeft hij geen gepeperd kantje, wat ervaren rijders misschien jammer vinden, maar dat maakt hem tegelijkertijd ook heel geschikt als beginnersmotor.
W-moed
Kilometers vreten met de W vraagt moed. Zolang je het secundair houdt en het niet regent, biedt hij een ontspannen rit. Voldoende ruimte voor de benen en een zacht, bijna vlak zadel waarop je plaats zat hebt om te verzitten. Heerlijk onthaasten. Maar soms moet het een beetje vooruit gaan en kan je niet om de snelweg heen. Haast en spoed is voor de W niet goed. Vanaf dat je boven de 110 km/u per uur komt, wordt het vechten tegen de rijwijnd en staan de voetsteunen te ver naar voor om je efficiënt schrap te zetten. Voorlopig behelp ik me door de duovoetsteunen te gebruiken op de snelweg om mijn onderrug te ontlasten, maar met het oog op de tripjes naar West-Vlaanderen en Limburg ben ik aan het overwegen om hem uit te rusten met het stuurkuipje en meer oplopende café racer zadel. Onthaasten ja, maar het mag toch een beetje opschieten, niet?
Advertentie – lees hieronder verder
Remmen
Ook de remmen zijn trouw aan de tijd van toen: een enkel 300mm schijfje met tweezuigerklauw vooraan en zowaar zelfs een trommelrem achteraan. ABS? Neen, daar hadden ze in de jaren 60 zelfs bij BMW Motorrad nog niet van gehoord…
Tellerpartij
Het dashboard van de W800 is uiterst klassiek en elegant. Twee grote, analoge klokken voor snelheid en toerental, met fraaie tweekleurige wijzerplaten. Stiekem zit er toch een discreet LCD-schermpje in dat je informeert over totale kilometerstand, tripmeter en tijd. Rechts vind je de gebruikelijke controlelampjes.
Motorblok
De luchtgekoelde paralletwin oogt simpel, maar ook clean. Luchtgekoeld, dus geen lelijke radiator en met een door een koningsas aangedreven nokkenas. Het enige moderne aan het blok is de elektronische injectie, maar die werd netjes verstopt. 48 pk is een zeer bescheiden krachtsontwikkeling voor een 773cc, maar belangrijker is dat het koppel van 60 Nm reeds piekt vóór streepje 3.
CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor Deschouwer Motos, regio Brussel & Vlaams-Brabant.
– Klik hier voor 2Wheels, regio Antwerpen.
Technische fiche
Kawasaki W800 Special Edition
Motor: 773cc, 4 kl./cil., luchtgekoelde paralleltwin
Max. vermogen: 48 pk/6.500 o.p.m
Max. koppel: 60 Nm/2.500 o.p.m
Transmissie: vijfbak, ketting
Frame: stalen dubbel wiegframe
Voorvering: 39 mm conventionele voorvork, niet regelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering: stereovering, veervoorspanning regelbaar, veerweg 105 mm
Voorrem: 300 mm schijf met 2zuigerremklauw
Achterrem: 160 mm trommelrem
Banden voor/achter: 100/90-19 / 130/80-18
Rijklaargewicht: 217 kg
Zithoogte: 790 mm
Tankinhoud: 14 l
Kleuren: blauw/wit, zwart
Prijs België: € 8.799,00
Prijs Nederland: € 9.799,00
Meer lezen over ‘die van ons’?
– DIE VAN ONS: YAMAHA XSR 700
– DIE VAN ONS: DUCATI SCRAMBLER ICON
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be