Eén ding is wel zeker, en dat is dat de Z800 perfect het gat tussen twee andere populaire Kawa’s opvult, nl. de ER-6 opstappers en de Z1000 supernaked. Twee motoren die ook aanwezig waren tijdens Kawasaki’s persevenement in Spanje waar ik eerder al met de Z1000SX en Versys 650 aan de slag ging. De Z800 die klaar staat is trouwens de Performance Edition, oftewel een iets duurdere uitvoering die een donker windscherm, een Z-tankpad en last but not least een Akrapovič demper meekrijgt. Mijn testmotor was uitgerust met een titanium exemplaar, al kan je ook kiezen voor een volledig carbon demper. De soundtrack van deze motor zit naar mijn mening alvast helemaal goed. Lekker donker en diep in lage toeren, gillend (maar niet overdreven luid) in hoge toeren.
Zacht en hard
Die beschrijving van het geluid verklapt trouwens veel over het karakter van het 806 cc viercilinder motorblok dat aan de onderkant van de toerenschaal lekker veel romig koppel biedt. Een soepele gasrespons, dito koppeling en een haarfijne versnellingsbak zorgen ervoor dat het aan laag tempo fijn rijden is op de Z800. Ik kan me perfect inbeelden dat deze motor gemakkelijk door het drukke Belgische stadsverkeer snijdt en dat wordt nog versterkt door de comfortabele zithouding. Ik zit met m’n 1m75 lichtjes tegen de wind in voorover gebogen en de kniehoek is sportief, maar zeker niet te klein. Als ik al een minpunt moet bedenken, dan is het dat het zadel aan de erg harde kant is. Dat zie ik graag door de vingers, we zijn tenslotte onderweg met een sportieve naked. Bovendien is dat zadel vooraan lekker smal, waardoor kleinere rijders toch vlotjes met de voeten aan de grond kunnen.
Zodra ons groepje testrijders een eerste bochtensectie aanvalt, ontdekken we de echte harde kant van de Z800. De motor blijft perfect handelbaar, al wordt het motorkarakter heel pittig zodra je de zes op de toerenteller passeert. Er is een mooie lineaire opbouw naar de 12.000 toeren en de Kawasaki PR-jongens mogen met trots spreken over hun ‘top-end rush’. Aan sensatie is er geen gebrek, we rijden immers met 113 pk en 83 Nm in het vooronder. Gelukkig beschikken we over een stel krachtige remmen om keer op keer probleemloos tot stilstand te komen. Het is enkel spijtig dat we bij 6.000 toeren ook wat trillingen merken in de handvatten en door het zadel. Niet dat het fel opviel tijdens onze erg afwisselende testrit waar de toerennaald zich hoofdzakelijk ten noorden van de 6.000 bevond.
Geen ‘budget’ compromis
Advertentie – lees hieronder verder
Dat is trouwens een spreekwoordelijke tellernaald, want de Kawa beschikt over een modern LCD-display waarvan de toerenteller me het minste kan bekoren. Het is zo’n verticale meter met streepjes die redelijk moeilijk af te lezen zijn, of toch zeker als je slechts een korte blik op het dashboard werpt. De toerenteller is één van de zeldzame minpunten die ik kan ontdekken want ook het rijwielgedeelte valt in de smaak. De KYB voorvork en monoshock bieden een uitstekende demping en zijn verstelbaar qua veervoorspanning en uitgaande demping. Het stuurkarakter is neutraal, voorspelbaar en aan stabiliteit is ook geen gebrek. Een groot verschil dus met de directe concurrent uit de Yamaha-stal, want op de MT-09 werden er duidelijk centjes bespaard bij de veringkeuze. Een vergelijkingstest is hier aan de orde, al kan ik wel meteen zeggen dat de Z800 een stuk zwaarder, maar ook nauwkeuriger stuurt.
De Afrekening
Dat brengt ons bij de afrekening die voor een groot stuk het oordeel van ‘de klant’ bevestigd. Kawa’s Z800 is een steengoede motorfiets en voor de prijs van 8.899 euro in België en 9.699 euro in Nederland krijg je erg veel rijplezier. Jawel, de klant is koning, al kan ik het niet laten om dan meteen even aan Filip of Willem-Alexander te denken. Op gebied van Sugomi-looks kan de Z800 me al meer bekoren dan zijn grote broer, al mocht het qua motorkarakter en gasrespons allemaal toch nog net een stuk heviger. Daarom zijn er dus koningen én jokers…
Motor
Tussen de ribben van de Z800 zien we een vloeistofgekoelde viertakt viercilinder-in-lijn met een longinhoud van 806 cc. Het blok beschikt over vier Mikuni 34 mm injectoren met dubbele hulpsmoorklep. Het maximaal vermogen bedraagt 113 pk bij 10.200 o.p.m., het koppel piekt bij 8.000 toeren naar 83 Nm.
Rijwielgedeelte
De Z800 heeft een HSS buizenframe dat vooraan afgeweerd is door een 41 mm KYB USD-vork met instelbare uitgaande demping en instelbare veervoorspanning. De veerweg vooraan bedraagt 120 mm. Achteraan zien we een gasgevulde bottom-link Uni-Trak schokdemper met 137 mm veerweg die eveneens instelbaar is qua uitgaande demping en veervoorspanning.
Wielen en remmen
Kawa’s middenklasser staat op zesspaaks wielen die omschoeid zijn met banden in de klassieke maten 120/70-17 vooraan en 180/55-17 achteraan. Om tot stilstand te komen heeft de Z800 vooraan dubbele semi-zwevende 310 mm wave remschijven met vierzuigerremklauwen. Achteraan zien we een enkele 250 mm wave schijf met eenzuigerremklauw.
CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor Deschouwer Motos, regio Brussel & Vlaams-Brabant.
– Klik hier voor 2Wheels, regio Antwerpen.
Technische fiche
Kawasaki Z800 Performance Edition
Motor: 806cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 4-in-lijn
Max. vermogen: 113 pk/10.200 o.p.m
Max. koppel: 83 Nm/8.000 o.p.m
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: Stalen ruggengraatframe
Voorvering: 41 mm conventionele voorvork, regelbare veervoorspanning en uitgaande demping, veerweg 120 mm
Achtervering: monoshock, regelbare veervoorspanning en uitgaande demping, veerweg 137 mm
Voorrem: 310 mm schijven met 4zuigerremklauwen
Achterrem: 250 mm schijf met 1zuigerremklauw
Banden voor/achter: 120/70-17 / 180/55-17
Rijklaargewicht: 231 kg
Zithoogte: 834 mm
Tankinhoud: 17 l
Kleuren: Zwart/Wit of volledig zwart
Prijs België: € 8.899,00
Prijs Nederland: € 9.699,00
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be