Moto

TEST Triumph Street Twin: keep it simple, stupid

In essentie heeft een motorrijder niet veel meer nodig dan de wind in zijn gezicht en een motorblok tussen de benen. Extra comfort, pk’s en elektronische rijhulpjes kunnen leuk zijn, maar soms is het goed om terug naar de basis te gaan met een basic tweewieler als de Triumph Street Twin. Keep It Simple, Stupid

Arno jaspers | Gepubliceerd op 14 jun. 2017 | Leestijd: 10 min

Triumph pakt dit jaar sterk uit met onder andere een vernieuwde Speed Triple en de oogverblindend mooie Thruxton en Thruxton R. Zelden slaagde een merk er zo goed in om een klassieke ‘cool’ te combineren met moderne prestaties, al zou je erdoor durven vergeten dat Triumph ook een nieuw basismodel in het gamma heeft. Want hoewel de Bonneville nog steeds als de ultieme retro-Triumph geldt, moet groottante Bonnie sinds kort ook een jong, fris nichtje langs zich dulden. Oftewel de nieuwe Triumph Street Twin.

Advertentie – lees hieronder verder

En nee, ik ga u niet in spanning houden tot het einde van deze test, want de Street Twin kon me vanaf de eerste seconde overtuigen als een simpele, maar steengoede retro-naked. Triumph staat sowieso te boek als één van de ‘character brands’ al overtroffen de looks, de rijsensaties en niet te vergeten ook het prijskaartje mijn verwachtingen. Want voor de vanafprijs van 8.900 euro krijg je alles wat een beginnende rijder – of een ervaren rijder op zoek naar simpele pleziertjes – maar kan wensen.

Easy rider
Te beginnen met het alomtegenwoordige rijcomfort. Het zadel is net wat steviger gepolsterd dan op de originele Bonnie en het hangt op 750 mm zodat ook kleinere rijd(st)ers vlot met beide voeten aan de grond kunnen. Het stuur valt heerlijk in je handen als je prinsheerlijk rechtop zit en de kniehoek is zelfs voor langere rijders ruim genoeg om uren te kunnen cruisen. De niet verstelbare Kayaba voorvork en Kayaba stereovering achteraan (enkel instelbaar qua veervoorspanning) zijn relatief soepel afgeveerd, ideaal voor het rijcomfort in de binnenstad of op wegen van mindere kwaliteit. Neem er nog het drooggewicht van 198 kilo bij, en je weet dat dit een typische middenklasser is.

Maar wat de Street Twin onderscheidt van andere middengewichten is het feit dat hij een heerlijk soepele vloeistofgekoelde 900cc 270° paralleltwin tussen de ribben heeft steken. Op papier is die goed voor een vermogen van 54 pk en 80 Nm koppel, op asfalt betekent het dat deze opstapper onderaan de toerenschaal erg vlot van zijn plek komt. De gasrespons van het Ride-By-Wire gashendel is bovendien erg goed doseerbaar, perfect voor beginnende rijders dus. De weinig trillingen die aanwezig zijn, klasseren we als good vibrations en het simplistische dashboard zal je ook zo min mogelijk afleiden van de weg, het motorkarakter en de rijsensaties. Buiten een grote analoge kilometerteller is er een klein digitaal schermpje waar veel info op terug te vinden is zoals de benzinemeter, tripmeters, actieradius, service-aanduiding en (niet onbelangrijk voor opstappers) een versnellingsindicator.

Oldschool, maar high-tech
Onder de initiële eenvoud schuilt dus wel degelijk een motorfiets die helemaal up-to-date is, zeker op vlak van elektronica. De Street Twin beschikt uiteraard over ABS, minder voorspelbaar is dat hij ook een uitschakelbare tractiecontrole heeft. En om het ‘neo’ kantje van neo-retro nog wat extra in de verf te zetten, zien we ook LED-achterverlichting en zelfs een USB-oplader onder het zadel. Er schuilt dus meer technologie achter de fake carburators en oldschool looks dan je zou verwachten. Het enige minpunt dat ik kan verzinnen is dat ik wel even moest wennen aan het 18-duims voorwiel dat toch een stukje zwaarder instuurt dan de vertrouwde 17-duimers. Aan stabiliteit is er dan weer geen gebrek, het is zelfs verleidelijk om keer op keer wat harder door de bocht te gaan, ook al hoort dat niet tot de spirit van deze fiets.

“Maar hoort al die elektronica wel op deze ode aan de eenvoud?”, hoor ik je al denken. Volledig terecht, want eenvoud anno 2016 is niet meer je choke uittrekken, kickstarten of je benzinekraantje op reserve draaien. Nee, in de plaats daarvan krijg je een hoop gecompliceerde rijhulpjes waar je weinig van merkt, je nog minder van moet aantrekken en die er vooral zijn om de rijder ongemerkt te dienen. Zo beschikt de Street Twin ook over een slipperkoppeling die stukken lichter aanvoelt dan eender welke voorgaande Bonnie koppeling en een zachte, precieze vijfbak die helemaal aansluit bij de ‘simpel-maar-goed’ filosofie.

De Afrekening
Mochten ik het niet gelezen hebben in de brochure, dan had ik trouwens nooit geraden dat deze Triumph in Thailand geproduceerd werd want de afwerking is van topniveau. Van de feilloze lak tot de stiksels van het zadel en van de chrome benzinedop tot de nauwkeurig onder het blok verstopte katalysator. Deze Triumph is net zoals tante Bonnie en nonkel Thruxton een karakterbeestje pur sang met een quasi onklopbare prijs/kwaliteitverhouding. Snelheidsduivels zoeken best verder, al is de Street Twin gerust aan te raden als daily, opstapper of zelfs reismotor. Zolang je het KISS-principe (Keep It Simple, Stupid) maar in het achterhoofd houdt, zit je goed.

Motor
De vloeistofgekoelde 270° 900cc paralleltwin is goed voor 54 pk. Tussen de 2.750 o.p.m. en 4.750 o.p.m. heb je dus 22 paardjes extra ter beschikking t.o.v. de vorige luchtgekoelde Bonneville. Daarnaast levert de Street Twin ook 18 procent meer koppel (80 Nm bij 3.230 toeren). Andere verbeteringen zien we vooral op het vlak van de onderhoudsintervallen – voortaan om de 10.000 mijl of 16.000km – en bij het verbruik. Triumph claimt een verbruik van 3,8 liter per 100 km, ik noteerde 4,5 liter per 100 km.

Frame, vering en remmen
De Street Twin beschikt over een stalen wiegframe en een dubbelzijdige stalen achterbrug. Vooraan zien we een 41 mm KYB vork, achteraan worden dat twee stereodempers met 120 mm veerweg en instelbare veervoorspanning. Om tot stilstand te komen heeft Triumph’s nieuwste een enkele 310 mm schijf met Nissin tweezuiger in het voorwiel, achteraan wordt dat een 255 mm schijf, eveneens met tweezuiger. Het is dus een ‘basic’ reminstallatie, maar met de remkracht en de dosering is er niets mis.

Accessoires
Een neo-retro motor zonder accessoires af fabriek? Dat kan niet. Voor de Street Twin voorziet Triumph maar liefst 150 accessoires die variëren van spatlappen tot zadels, andere knipperlichten, Vance & Hines uitlaatpijpen, en zelfs drie volledige ‘inspiratiekits’ (We gokken dat de creatieve namenverzinner net op verlof was toen die kits bedacht werden…). Je kan kiezen uit de Brat Tracker, Scrambler of Urban kit.

CHECK HEM LIVE EN BOEK EEN TESTRIT BIJ EEN VAN ONZE PARTNERS!
– Klik hier voor TC Moto, regio Brussel & Vlaams-Brabant.
– Klik hier voor Motors Thomas G, regio Antwerpen.
– Klik hier voor CMB Verdeyen, regio Vlaams-Brabant.
– Klik hier voor Triumph Wevelgem, regio West-Vlaanderen.


Technische fiche
Triumph Street Twin

Motor: 900cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde twee-in-lijn

Max. vermogen: 54 pk/5.900 o.p.m

Max. koppel: 80 Nm/3.230 o.p.m

Transmissie: vijfbak, ketting

Frame: stalen wiegframe

Voorvering: niet-regelbare 41mm KYB voorvork, 120 mm veerweg

Achtervering: KYB stereovering, verstelbaar in veervoorspanning, 120 mm veerweg

Voorrem: 310 mm schijfrem met tweezuigerremklauw

Achterrem: 255 mm schijf met tweezuigerremklauw

Banden voor/achter: 100/90-18 150/70-17

Drooggewicht: 198 kg

Zithoogte: 750 mm

Tankinhoud:12 l

Kleuren: Jet Black, Cranberry Red, Matt Black, Phantom Black, Aluminium Silver

Prijs België: € 8.900

Prijs Nederland: € 9.900

Met dank aan Moto’s Thomas G. uit Stabroek voor de testmotor!

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon