“Wat ging er allemaal mis? Eigenlijk niets. Een boutje rechts onder de tank trilde een keer los, maar hij liet ons nooit in de steek.”
Jaaa, maar wat ging er allemaal mis? Wel, eigenlijk niets. Het boutje van het zwarte kunststof afdekkapje rechts onder de tank trilde een keer los, maar hij liet ons nooit in de steek en nimmer dienden we naar de dealer. Zelfs niet voor een lampje of een drup olie. Het enige dat elk van ons – de CEO inclusief toen hij de M821 had geconfisqueerd voor een weekendtrip – zorgen baarde, was dat de twin heel af en toe weigert te starten. De startmotor draait daarbij rond, maar aanslaan doet hij niet. Even wachten, sleutel eruit en opnieuw erin en hij deed het weer. Onverklaarbaar en te sporadisch om verder op zoek te gaan naar een probleem dat zich bijna nooit stelt.
Wat wel opvalt, is dat de Monster toch meer slijtagesporen vertoont dan je verwacht van een motor met iets meer dan 10.000 kilometer. Zo zijn er onuitwisbare slijtsporen op die vervloekte beugels van de duovoetsteunen waar je de hele tijd met je hiel tegenaan schurkt en ook de uitlaat is moeilijk schoon te houden. Opvallend is ook dat quasi al het reliëf van de handvatten is gesleten en neen, dat is heus niet door ze krampachtig tot moes te knijpen. Wel waren we aangenaam verrast door de handige, uitklapbare bagagehaakjes die onder het zadel verstopt zitten en waardoor je de brede duozit in geen tijd hebt omgevormd tot bagagedrager.
Het stuurgedrag van de Monster 821 Stripe was – mede dankzij de instelbare voorvork – de hele periode zijn grootste pluspunt, maar een paar weken terug bleek hij plots fors aan lichtvoetigheid in te boeten. Doordat het plots kouder geworden was, bleek de bandenspanning veel te laag. Eens de correcte bandendruk opnieuw ingesteld, stuurde ik opnieuw met een fluks van richting veranderend Monster richting dealer. Daar werden de verkleumde klauwen snel weer op temperatuur gebracht door de verwarmde handvatten van onze nieuwe aanwinst: de Ducati Multistrada Enduro. Toch doet de Monster binnenkort nog even een heroptreden op dit digitale motormedium, want tijdens de laatste dagen van de Indiaanse zomer speelden we hem nog uit tegen ‘die andere Italiaan’; de MV Agusta Brutale 800. Wordt vervolgd…
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be