“Kleine dametjes zullen zich beter op hun gemak voelen bij broer MT, grote heren nemen liever plaats op zus XSR. Logisch.”
Stap je van de XSR over op de MT, dan merk je als eerste het verschil in zithoogte op. Die van ons zit net iets hoger en relaxter dan haar broer. Het zadel van de MT hangt nochtans slechts een centimetertje lager, al lijkt het verschil een stuk groter door de redelijk smal aflopende voorkant. Kleine dametjes zullen zich beter op hun gemak voelen bij broer MT, grote heren nemen liever plaats op zus XSR. Logisch.
Heikel puntje
Minder duidelijk voelbaar is het verschil in gewicht. Een heikel punt bij ons madam, maar als ik jullie vertel dat de afgetrainde MT in ABS versie 182 rijklare kilo’s op de weegschaal zet en die van ons er 4 meer weegt, dan weet je wel genoeg. Het verschil in zithouding en de erg zachte vering maskeren het kleine gewichtsverschil echter volledig.
Wat meer opvalt is het andere stuur. Na enkele maanden samen te zijn met de XSR700 ben ik gewend geraakt aan haar kleine kantjes, zo ook het iets te ver naar achter geplooide stuurtje dat alle feedback van de voorkant opslorpt omdat het in rubbers werd opgehangen. Die rubbers zijn ook aanwezig op de MT, al kan het rechtere stuurtje me meer bekoren. Zeker als je een stukje flink gas wilt geven.
Was ik in het begin nog wat geïmponeerd door de streetfighterlooks van de MT-07, dan kan ik na een dagje gas geven in de Ardennen enkel maar stellen dat hij even meegaand en leuk is als die van ons. Enkel als het écht hard gaat maakt hij een klein beetje verschil dankzij de duozit die iets meer steun in de rug geeft dan het ééndelige zadel van de XSR en zoals eerder gezegd het andere stuurtje.
Advertentie – lees hieronder verder
Wie kiest tussen de XSR en MT doet dat voornamelijk op basis van twee argumenten: de looks en de prijs. Aan de MT in ABS-uitvoering ben je 6.990 euro kwijt in België, 7.299 euro in Nederland. De XSR is een stukje duurder – of wat had je verwacht van zo’n stijlvolle dame? – en kost 7.999 euro in België en 8.899 euro in Nederland.
Yamaha MT-07 (ABS)
Motor: 749cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 270° paralleltwin
Max. vermogen: 75 pk/9.000 o.p.m.
Max. koppel: 68 Nm/6.500 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: stalen diamantframe
Voorvering: 41 mm telescopische voorvork, niet regelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering: monoshock, veervoorspanning regelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem: dubbele 282mm schijven met axiale 4zuigerremklauwen, (ABS)
Achterrem: 245 mm schijf met 1zuigerremklauw, (ABS)
Banden voor/achter: 120/70-17 / 180/55-17
Rijklaargewicht: 179 (182) kg
Zithoogte: 815 mm
Tankinhoud: 14 l
Kleuren: Zilver-blauw, bordeaux of matgrijs
Prijs België: € 6.490,00 (€ 6.990,00)
Prijs Nederland: niet leverbaar (€ 7.299,00)
Yamaha XSR 700
Motor: 749cc, 4 kl./cil., vloeistofgekoelde 270° paralleltwin
Max. vermogen: 75 pk/9.000 o.p.m.
Max. koppel: 68 Nm/6.500 o.p.m.
Transmissie: zesbak, ketting
Frame: stalen diamantframe
Voorvering: 41 mm telescopische voorvork, niet regelbaar, veerweg 130 mm
Achtervering: monoshock, veervoorspanning regelbaar, veerweg 130 mm
Voorrem: dubbele 282mm schijven met axiale 4zuigerremklauwen, ABS
Achterrem: 245 mm schijf met 1zuigerremklauw, ABS
Banden voor/achter: 120/70-17 / 180/55-17
Rijklaargewicht: 186 kg
Zithoogte: 815 mm
Tankinhoud: 14 l
Kleuren: Groen, Blauw of 60th Anniversary
Prijs België: € 7.999,00
Prijs Nederland: € 8.899,00
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be