Batterij-auto’s winnen terrein: prijskloof smelt weg

De meerprijs blijft een van de grote hordes in de omslag naar elektrisch rijden. Het goede nieuws is dat de kloof steeds kleiner wordt. Wel zijn er nog grote vershillen tussen de regio’s onderling. En er is één grote winnaar ...

Gepubliceerd op 29 januari 2025
Leestijd : 3 min
Batterij-auto’s winnen terrein: prijskloof smelt weg

Batterijen zijn duur, en dus ook de auto’s waarin ze voor de aandrijving moeten zorgen. Er wordt veel verwacht van nieuwe chemische samenstellingen en verdere opschaling, zo niet dreigt de elektrische auto geen ingang te vinden onder particulieren. Dat zou rampzalig zijn, want dat zijn uitgerekend de klanten die de noodlijdende automerken momenteel hard nodig hebben om de crisis te bezweren.

Maar kijk, het beroemde studiebureau JATO Dynamics, serveert een bakje troost. Volgens gegevens van hun jongste rapport (‘Closing the gap: the progress towards affordable EVs and the rising competition from China’) gaat het de goede richting uit. De kloof tussen de prijzen van elektrische voertuigen en auto’s met een verbrandingsmotor wordt steeds kleiner. Sinds 2018 is het prijsverschil in Europa meer dan gehalveerd. De kloof is gedicht van 53% naar 22%. Wie in het Verenigd Koninkrijk woont, is zelfs nog beter af. Daar is de meerkost geslonken van 51% naar 18%.

auto-kopen

Advertentie – lees hieronder verder

Niet alleen vanwege goedkope elektrische auto’s

Als de doorbraaktechnologie voor batterijen nog op zich laat wachten, vanwaar deze positieve evolutie? Weliswaar zien we recentelijk meer budgetgerichte batterij-auto’s in de showrooms (Renault 5 E-Tech, Hyundai Inster, Citroën ë-C3, Dongfeng Box ...), de lak op deze modellen is nog veel te nat om een invloed op de aangehaalde prijstrend uit te oefenen. Felipe Munoz, analist bij JATO Dynamics, geeft de verkaring: “De verkleining van de prijskloof kan niet alleen worden toegeschreven aan de beschikbaarheid van goedkopere elektrische auto’s op de markt. Hoewel het elektrische aanbod van autofabrikanten zowel in kwaliteit als betaalbaarheid verbetert, zijn de prijzen van auto's met een verbrandingsmotor over het algemeen gestegen.”

Het uitvlakken van het verschil komt dus ook door stijgende prijzen van traditionele voertuigen. In de eurozone daalden EV-prijzen gemiddeld met 15%, maar auto’s met een verbrandingsmotor werden in tegenstelling 7% duurder. In het VK gaat de tegenovergestelde beweging nog harder, want de prijs van elektrische auto’s zakte maar met 11%, terwijl klassieke auto’s 14% duurder werden.

Volgens Munoz zijn strengere regelgeving, hogere technologische standaarden en meer geavanceerde functies factoren die de prijs van fossiele auto’s opdrijven. Tegelijkertijd profiteren hun elektrische tegenhangers van dalende accukosten en verbeteringen in technologie en productie-efficiëntie.

diesel

China blijft domineren

Hoewel de prijsverschillen in Europa en het VK kleiner worden, blijven elektrische auto’s bij ons veel duurder dan in China. In de EU kosten deze meer dan twee keer zoveel als een vergelijkbaar model in de Volksrepubliek. Waar Europese - maar ook Amerikaanse - stekkermodellen gemiddeld 55.000 tot 65.000 euro kosten, kan een elektrische auto in China al voor - geen tikfout - 3.250 euro (!) over de toonbank gaan.

China heeft dan ook een aanzienlijk marktaandeel in de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen: twee derde van alle registraties wereldwijd vonden er in 2024 plaats. Met een breed scala aan betaalbare modellen en een hoge productiecapaciteit speelt het land een dominante rol in de globale overstap naar elektrische mobiliteit. En de stekker die Trump wil uittrekken, zal dat gewicht alleen maar meer richting Azië doen overhellen.

Hoewel Europese fabrikanten, zoals eerder vermeld, meer betaalbare elektrische modellen introduceren, blijven ze achterlopen op de Chinese concurrentie. De gemiddelde prijs van een elektrische auto in Europa blijft met 111% hoger dan in China relatief hoog - in 2018 bedroeg de meerprijs 118%. In het VK is de kloof zelfs toegenomen: van 100% naar 122%. Dus als de prijsdaling van elektrische voertuigen in de Westerse landen een stap in de goede richting betekent, dan blijft de concurrentie met China een uitdaging van jewelste.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist
Gocar marketplace
48.358 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
48.358 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.