De garagehouder zal het je niet vertellen wanneer je met een gepijnigde blik naar het prijskaartje van een elektrische auto staat te kijken. Maar de productiekost van EV’s is aan het zakken, en dat ligt aan de batterijen. Dat klinkt misschien verrassend, want we hebben de jongste jaren natuurlijk geleerd dat een elektrische auto duur is, en dat dat de schuld is van de hoge grondstof- en productiekost van de accu. Maar tijden veranderen, en die kosten zijn naar beneden aan het gaan. Met dank aan China.
Als grootste batterijbouwer ter wereld kampt het land momenteel immers met overcapaciteit. Fabrikanten als CATL, BYD, Guoxuan of Sunwong maken nu al genoeg accucellen om aan de wereldwijde vraag te voldoen. Elders, met name in de VS en Canada, maar ook Europa, worden massaal nieuwe batterijfabrieken neergezet. Dat op een moment dat de vraag naar EV’s even wat minder fel groeit dan de voorbije jaren. Het gevolg is dat er teveel geproduceerd wordt, waardoor de groothandelsprijzen zakken.
Advertentie – lees hieronder verder
Magische grens van 100 dollar/kWh
Concreet is de prijs van LFP-cellen (lithium-ijzerfosfaat) volgens de jongste cijfers van nieuwsagentschap Bloomberg, dat een specifieke redactie heeft om deze sector in de gaten te houden, gedaald tot 54 dollar per kilowattuur. Een jaar geleden was dat nog 95 dollar per kWh. Voor een volledig batterijpakket komt dat neer op 75 dollar/kWh.
Jarenlang gold de prijs van 100 dollar/kWh als een soort magische grens voor batterijen. Die daling richting die symbolische kaap was al jarenlang gaande, maar werd in 2020 tijdelijk gekeerd door de coronapandemie en alle gevolgen die die had in de grondstoffen- en productieketen. Eens men daaronder kon zakken, zouden elektrische auto’s goedkoper worden dan auto’s met verbrandingsmotor, zo luidde de consensus in de sector.
Dat zien we momenteel gebeuren in China, en het heeft nu al zijn effect op de prijs. In de Volksrepubliek is tweederde van de EV’s op de markt goedkoper dan een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. In Europa is dat vooralsnog niet het geval.
Waarom Chinese batterijen goedkoper worden? Het heeft voor een groot deel te maken met de dalingen van de grondstofprijzen. Kathodematerialen als lithium, nikkel of mangaan worden steeds goedkoper, waardoor ze nog maar minder dan 30% van de totale kostprijs van een batterij uitmaken. Begin 2023 was dat nog meer dan 50%. Daarnaast worden er doorlopend verbeteringen aangebracht in de productieprocessen van de cellen, die steeds meer gerobotiseerd verlopen. Bovendien zakken ook de winstmarges die batterijmakers nemen op hun producten op de groothandelsmarkt, als gevolg van het overaanbod.
Batterijparken
Zij hangen uiteraard niet enkel af van de autosector, en vinden meer en meer een afzetmarkt bij de statische oplossingen. Wereldwijd worden er massaal batterijparken en thuisbatterijen geïnstalleerd, voor de opslag van hernieuwbare energie uit zonnepanelen en windmolens.
In 2024 zal er wereldwijd zo’n 150 Gigawattuur aan opslagcapaciteit bij komen, waarvan ongeveer de helft in China. In 2023 was dat nog minder dan 100 GWh, en in 2022 minder dan 50 GWh. Om een idee te geven: 150 GWh is het equivalent van 3 miljoen elektrische auto’s met een accu van 50 kWh.
Dus, mogen we een daling van de prijzen van elektrische auto’s verwachten? Voorlopig lijkt dat niet de intentie van de autobouwers te zijn. Er zijn weliswaar enkele aanzetten, zoals met de Citroën C3, de Renault 5 of de Fiat Grande Panda. Maar de industrie hecht aan zijn winstmarges en het terugverdienen van de enorme investeringen die in elektrische auto’s zijn gedaan. Tenzij de Chinezen natuurlijk het vuur aan de lont steken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be