De Vlaamse regering heeft beslist om particulieren een duwtje in de rug te geven bij de transitie naar de elektrische auto. Vlaanderen lanceert namelijk een nieuwe aankooppremie voor particulieren die in januari 2024 in werking treedt.
Concreet kan elke particulier die in 2024 een nieuwe elektrische auto van minder dan 40.000 euro (incl. btw) koopt, rekenen op een premie van 5.000 euro. In 2025 daalt dit bedrag tot 4.000 euro en in 2026 tot 3.000 euro. Wie een elektrische tweedehandswagen koopt, kan ook profiteren van een (weliswaar lagere) premie. In 2024 bedraagt die 3.000 euro, in 2025 2.500 euro en in 2026 2.000 euro.
Tekortkomingen?
Hoewel we blij kunnen zijn dat er eindelijk iets gedaan wordt voor particulieren (tot nu toe kregen alleen bedrijven van fiscale voordelen voor ‘groene’ auto’s), zijn sommige waarnemers uit de industrie toch niet tevreden met het initiatief. Het zou namelijk niet ver genoeg gaan. Volty, een platform gespecialiseerd in elektrische voertuigen, vindt bijvoorbeeld dat bepaalde aspecten volledig over het hoofd werden gezien.
Volgens Volty had de premie uitgebreid moeten worden naar andere elektrische voertuigen, zoals elektrische steps, fietsen en bromfietsen. Alleen aan auto’s een premie geven, betekent volgens Volty een reëel verlies aan potentieel voor de elektrificatie van de markt en alternatieve vormen van mobiliteit. Volty gaat nog verder en bekritiseert dat Vlaanderen de premie niet geeft aan bedrijven of zelfstandigen, wat de transitie nog meer had kunnen versnellen.
Advertentie – lees hieronder verder
Vergeet ook niet dat Vlaanderen ambitieuze doelstellingen heeft op het vlak van de transitie voor vervoer. Zo wil het de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotor verbieden vanaf 2029, terwijl de Europese verplichting maar ingaat in 2035. Maar alles wijst erop dat deze doelstelling moeilijk haalbaar wordt.
Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be !
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be