Sinds enkele jaren zien we concept cars die uitgerust zijn met kleine camera’s op de plaats waar normaal gezien de achteruitkijkspiegels staan. Omdat hierover geen wettelijke regeling bestaat, krijgen de uiteindelijke productiewagens alsnog conventionele spiegels aangemeten.
De Europese Economische Commissie wil die wetgeving laten evolueren. Zo zullen constructeurs in de volgende jaren de mogelijkheid hebben om achteruitkijkspiegels ook op serieproducten te vervangen door camera’s.
Het grootste voordeel van deze technologie om het achterliggend verkeer in de gaten te houden, is de betere aerodynamica van voertuigen zonder spiegels. Volgens Tesla kan men de autonomie met 5 % vergroten, wat in het geval van een elektrische auto cruciaal is. Deze camera’s zorgen er ook voor dat je minder makkelijk met de spiegel ergens tegen aanrijdt. Verder krijgen de designers meer vrijheid wat betreft de positionering van de camera’s en de plaatsing van de controleschermen.
Toch moeten we ons vragen stellen over de betrouwbaarheid van een dergelijk systeem. Ook de herstelkost bij een eventuele panne kan flink in de papieren lopen, al zijn onze huidige spiegels helemaal niet goedkoop. Door de elektrische regeling, de automatische verwarming, het automatisch inklappen of zelfs de waarschuwingslampjes voor de richtingaanwijzers zijn ze erg complex…
Is de achteruitkijkspiegel volgens u ten dode opgeschreven of niet ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be