De Japanse constructeur meent dat het tijd is om het waterstoftijdperk te laten beginnen. Volgens hen is deze technologie vandaag voldoende uitgerijpt om zowel technisch als economisch leefbaar te zijn. Het is dus tijd om een en ander in beweging te zetten. Toyota beet alvast de spits af door in november (eind vorig jaar) op de Los Angeles motorshow de Mirai te tonen. Deze elektrische auto wordt gevoed door een brandstofcel en beschikt over een 150 pk sterke elektromotor. Hij spurt in 9,5 seconden naar 100 km/u en haalt een autonomie van iets minder dan 500 km. Voltanken lukt al in 3 tot 5 minuten !
Het vrijgeven van deze patenten is niet onbeperkt in de tijd. De patenten zijn vrij onder licentie en mogen tot eind 2020 vrij van rechten worden gebruikt. Op deze manier hoopt Toyota dat ook andere constructeurs zullen starten met de productie van auto’s op waterstof. Om hen daarbij te helpen, geeft Toyota 1.970 patenten vrij die slaan op de brandstofcel, 290 patenten slaan op hoge druk tanks voor waterstof en 3.350 patenten gaan over de software die het ganse systeem met de brandstofcel kan aansturen. Tot slot zijn er ook 70 patenten die over de distributie van waterstof gaan. Die laatsten zijn voor altijd vrij van rechten. Toyota meent dat men op deze manier snel de nodige (tank-)infrastructuur kan realiseren.
Wat denkt u over dit Toyota-initiatief ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be