De Wall Street Journal kon onlangs een rapport inkijken dat bestemd was voor investeerders. Cheng Wei, de directeur generaal van Didi Kuaidi gaf aan dat deze nieuwe firma in de maand juni ruim 3 miljoen ritten had verzorgd. Dat is drie keer meer dan wat Didi Kuaidi de maand tevoren had gerealiseerd. De oorzaak van deze cijfers moet gezocht worden in een recente fusie van twee belangrijke Chinese private taxidiensten.
Deze cijfers moeten we in elk geval met een korrel zout nemen want de data worden door de bedrijven zelf verstrekt. Didi Kuaidi pretendeert over een marktaandeel in de taximarkt van 80 % te beschikken, terwijl de directeur generaal van Uber, Travis Kalanick, stelt de helft van de markt in handen te hebben. Ze kunnen uiteraard nooit beide gelijk hebben. Tenzij de wetten van de rekenkunde in China anders zijn …
Een ander rapport dat recent naar buiten kwam, toont aan dat miljoenen van de trajecten die Uber uitvoert, per definitie fictief zijn. Firma’s die transport aanbieden met bestuurder genieten immers belangrijke subsidies. Kortom, dat statistieken zijn veeleer vaag. Eén ding is zeker, Uber en zijn concurrenten bepalen vandaag het nieuws. Dat is zelfs bij ons het geval en de reguliere taxibedrijven vechten zelfs in Frankrijk een bittere strijd uit met de particuliere transportleveranciers.
Bent u voor of tegen de transportdiensten zoals die worden aangeboden door Uber of Didi Kuaidi ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be