Na vijf dagen gebruik te hebben gemaakt van 100% elektrisch vervoer, is het al weekend. Moet gezegd dat ik nog nooit zo vaak naar de supermarkt ben geweest als de afgelopen dagen. Om mijn Hyundai Kona Electric op te laden uiteraard…
De Kona heeft een mooie actieradius (430 km), al heb ik meermaals last gehad van “range-anxiety” of “schrik om stil te vallen”. Wie dit wil voorkomen, heeft discipline nodig. Je kan immers niet altijd en overal “tanken” met een EV zoals met een gewone wagen. Je rit op voorhand plannen, is dus een must of toch als je van plan bent ver te rijden. Gelukkig zat het weer mee, want een koude buitentemperatuur haalt het rijbereik van deze – en elke andere elektrische auto – verder naar beneden, net als zoveel andere factoren.
Onvoorspelbaar
Op zondag was ik van plan om familie in de Semoisvallei te bezoeken. In totaal kwam die reis neer op +/- 300 km heen en terug. Dat zou moeten lukken, dacht ik, aangezien de Kona 430 km rijbereik belooft. Van nature wantrouwend, besloot ik om de Eco-modus in te schakelen teneinde zo min mogelijk te verbruiken. De airconditioning bleef ook uit (het was 30°C!) gezien de energieverslindende werking daarvan. Een beetje bezweet naderde ik de afrit van de autosnelweg…
Ik hield nog 255 km “over” bij het weerzien van mijn familie. Dat viel mee! Tijdens de terugreis mocht de airco toch aan – het was té warm aan boord – en liet ik de cruise control zijn werk doen. Thuis aangekomen, gaf de boordcomputer de nieuwe actieradius aan: 29 kilometer, gelukkig voldoende om weer een geschikt oplaadpunt te vinden.
Advertentie – lees hieronder verder
Moraal van het verhaal: Wie met een EV onderweg is, moet anticiperen… Morgen meer!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be