Vrachtwagens van meer dan 3,5 ton die door Brussel rijden, zullen in de toekomst in plaats van rond de hoofdstad te rijden, twee tot drie keer meer moeten betalen per kilometer. Omdat deze maatregel in overleg met Vlaanderen en Wallonië werd genomen gelden dezelfde afspraken ook in beide andere regio’s.
Nu de maatregel concreet vorm krijgt, reageren de beroepsorganisaties misnoegd. Ze herinneren aan het complexe economische klimaat waarmee transporteurs de afgelopen jaren te kampen hadden. Deze situatie was de rechtstreekse aanleiding voor tal van faillissementen en bijhorend banenverlies. Meer nog, de transporteurs geven ook aan dat de hoge loonkost de Belgische transportsector verlamt in vergelijking met de buitenlandse concurrentie. Als men hier deze nieuwe kilometerheffing bijtelt, zal wegtransport nog eens 5 tot 10 % duurder worden. De transporteurs vrezen dat ze deze hogere kosten niet zullen kunnen verhalen op hun klanten.
De autoriteiten stellen dat deze taks het bestaande Eurovignet zal vervangen. Volgens hen kan men met de bijkomende middelen van de hogere bijdrage voor het vrachtvervoer het wegennet verbeteren. Bovendien zal men via deze weg de bijdragen van de Belgische en de buitenlandse transporteurs evenwichtiger kunnen verdelen.
Bent u voor of tegen een kilometerheffing voor zware vrachtwagens ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be