Omdat Touring duidelijk bang is dat dit idee ook door een mobiliteitsminister in ons land zou worden overgenomen, liet de mobiliteitsorganisatie nu al van zich horen. Touring wil de rechten van de automobilist beschermen en haar woordvoerder Danny Smagghe verwoordde het als volgt. “Het is merkwaardig dat men een snelheidsbeperking wil veralgemenen, hoewel we weten dat vervuiling vooral afneemt naarmate de doorstroming van het verkeer verbetert. Het is dus verstandiger om het verkeer efficiënter te maken in plaats van het steeds te laten vertragen en versnellen.”
De organisatie is veel meer te vinden voor het installeren van borden met dynamische rijinformatie. Zowel in Duitsland als in Nederland heeft men goede ervaringen met de snelheidslimiet aan te passen aan de verkeersdrukte. Bij onze noorderburen is de filedruk de afgelopen tien jaar omwille van deze ingreep gehalveerd.
Wat de maximumsnelheid op de snelweg betreft, pleit Touring overigens voor een verhoging tot 130 km/u op bepaalde trajecten en voor een verlaging tot 100 km/u waar dit het in- en uitvoegen kan vergemakkelijken. Er zijn immers stukken snelweg waar op- en afritten elkaar snel opvolgen. Ook bij slecht weer kan dit zinvol zijn.
Bent u bereid om 90 km/u te rijden op de snelweg om de vervuiling te beperken ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be