De bedoeling is tweeledig. De minister wil maandelijks een premie toekennen aan automobilisten die dagelijks hun wagen delen met drie andere collega’s om naar het werk te rijden. Als bijkomend voordeel wordt de rechter rijstrook van snelwegen met drie rijstroken voor hen gereserveerd omdat ze aan carpooling doen.
Deze eerste rijstrook wordt niet zoveel gebruikt door automobilisten. Jacqeline Galant vindt dat vrachtwagens voortaan de middelste rijstrook moeten gebruiken. Het eerste rijvak mag uiteraard wel worden gebruikt door bussen. Op die manier moeten pendelaars in een stedelijke omgeving veel sneller van en naar hun werk geraken.
De premie die de overheid zal toekennen, is aanzienlijk en in tijden van besparingsrondes vraagt men zich af van waar de middelen zullen komen. Het is ook de bedoeling om streng te controleren op het misbruik van de eerste rijstrook. Het geld dat men via boetes zal innen, kan de kas voor de premies spijzen. Rest nog de vraag hoe de overheid precies zal controleren welke automobilisten het nieuwe gebruik van de “prioritaire” rechter rijstrook respecteren.
Denkt u dat men dit plan van Jacqueline Galant kan realiseren ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be