Het departement bleef niet bij de pakken zitten en gaf te kennen dat het transportbedrijf voor de onkosten van de heraanplanting zal opdraaien. Dit nieuws werd slecht onthaald bij heel wat milieuliefhebbers maar het opende tegelijk het debat rond de verkeersveiligheid. Immers, bomen langs de weg kostten in 2013 precies 326 mensen het leven toen ze met hun wagen tegen een boom reden. Dat is ongeveer 10 % van het totaal aantal verkeersdoden.
Dat is meteen de reden waarom de Franse autoriteiten op het einde van de jaren ’90 en begin 2000 massaal veel bomen hebben verwijderd langs de wegen. Vandaag onderzoeken de ingenieurs van het Cerema (onderzoekscentrum dat de risico’s van milieu, mobiliteit en landschap in kaart brengt) het impact van het landschap op het weggedrag van de automobilist. Ze zien ook een positief impact op de verkeersveiligheid.
Automobilisten zouden het meest gebaat zijn met een weg waarbij een open landschap wordt afgewisseld met een zone waar weldegelijk bomen langs de weg staan. Dit zou de concentratie van de bestuurder verhogen. Tal van studies tonen overigens aan dat het type weg onze rijstijl beïnvloedt.
Bent u voor of tegen bomen langs de weg ?
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be