De ultieme straat-GT-R heeft achterwielaandrijving

Is een Nissan GT-R wat te gewoontjes? Met te veel tractie, te weinig vermogen, te veel comfort en bijlange niet opvallend genoeg? Dan is de GT-R JRM GT23 spek voor jouw bek.

De ultieme straat-GT-R heeft achterwielaandrijving

Je had wel kunnen vermoeden dat je niet bij Nissan moet aankloppen voor dit ingrijpend aangepaste model. De GT-R JRM GT23 bestel je bij JRM, een Britse firma die in racemiddens erg bekend is en begin dit decennium zelfs een FIA GT1 Drivers’ World Championship heeft binnengehaald. Zijn prijs? 450.000 euro! En waarom hij GT23 heet? Dat heeft met zijn oplage te maken, die dan weer een knipoog naar de merknaam is. ‘Twee’ spreek je in het Japans immers uit als ‘ni’ en ‘drie’ als ‘san’.

Achterwielaandrijving!

Alles wat overbodig is, wordt uit een bestaande GT-R gehaald. De standaard aangeleverde manuele 6-bak maakt plaats voor een sequëntieel exemplaar en de ophanging is regelbaar. Minstens even interessant is het feit dat de JRM GT23 meer vermogen uit de 3,8-liter biturbo sleurt (660 pk!) en dat hij achter- in plaats van vierwielaangedreven is. Dit laatste was vooral om het gewicht naar beneden te krijgen. Droog aan de haak zou deze race-Nissan voor de openbare weg 1,375 kg wegen.