De legendarische 2002 heeft de reputatie van BMW indertijd zeer goed gedaan. Als fan van het model is Gruppe5 nu met een verrassende transformatie van deze Beierse klassieker op de proppen gekomen.

Met behulp van motorfabrikant Steve Dinan en Rob Riley (beide gespecialiseerd in de ontwikkeling van prototypes voor de Daytona 24H) wordt elke ombouw een gerarandeerd succes. Ze installeren zelfs een door de FIA goedgekeurde rolkooi, wat op zich geen overbode luxe is met zoveel koppel en vermogen in de aanslag.

inter

De firma laat je de keuze tussen twee uitvoeringen van een V10. De eerste heeft 5,8 liter slagvolume voor 744 pk en 712 Nm, de tweede doet daar nog een schepje bovenop en sleurt 803 pk en 745 Nm uit een 5,9-liter. In beide gevallen komt er een sequentiële versnellingsbak van Xtrac aan te pas.

5

Nog indrukwekkender zijn de prijskaartjes. De ene kost maar liefst 780.000 euro, de andere 870.000 en uiteraard zijn ook de oplages beperkt: respectievelijk 200 en 100 exemplaren van elk.