Verkeersveiligheid

Eén op vier verkeersdoden is ouder dan 65 jaar

Zijn senioren gevaarlijker op de weg dan andere categorieën van de bevolking? Dat is de vraag die je kan stellen bij de cijfers waaruit blijkt dat 25% van de verkeersdoden ouder is dan 65 jaar. Voor VIAS staat een medisch onderzoek echter niet op de agenda.

Geschreven door David Leclercq | 19/11/2021

Moeten bestuurders ouder dan 65 jaar medisch worden gecontroleerd? Dit is een terugkerende vraag waarover verschillende andere Europese landen al een standpunt hebben ingenomen. In Nederland is de automobilist namelijk vanaf zijn 75ste verplicht om elke vijf jaar een medische keuring te ondergaan. In Denemarken en Finland is dat 70 jaar en in Spanje 65 jaar, met elke vijf jaar een herinnering.

Ook Frankrijk denkt er stilaan aan om er een in te voeren. Dat is in ieder geval de wens van de publieke opinie, zoals blijkt uit een onderzoek in opdracht van Dekra (de Franse leider in inspectie, certificering, dienstverlening en schadebeheer op automotive gebied).

De resultaten zijn opvallend: bijna driekwart van de respondenten is voorstander van de invoering van een verplichte medische keuring voor bestuurders ouder dan 65 jaar. Het idee is dat hun rijvaardigheid wordt getest. En ook 58% van de senioren zou er zelfs voorstander van zijn.

En in België?

Un tué sur quatre a plus de 65 ans

In België zijn de verkeerssterftecijfers op het eerste gezicht ook zo dat 1 op de 4 doden een persoon ouder is dan 65 jaar (cijfers 2020). Toch moet dit cijfer echter in perspectief worden geplaatst, omdat het voornamelijk voortkomt uit een grotere kwetsbaarheid. Inderdaad, de meerderheid van de doden onder de 65-plussers zijn voetgangers of fietsers (63%).

Statistieken tonen aan dat het aandeel senioren dat sterft in een auto ‘slechts’ 25% vertegenwoordigt en dat de dood ook te wijten is aan een grotere fysieke kwetsbaarheid (botten die gemakkelijker breken, moeilijkere genezing, enz.).

Een derde van de ernstige ongevallen waarbij een bestuurder ouder dan 65 jaar betrokken is, is te wijten aan een gezondheidsprobleem (hartaanval, hypoglykemie, enz.). Volgens VIAS is de senior niet gevaarlijker op de weg, maar wordt hij wel vaker in gevaar gebracht. Het Instituut voor de Verkeersveiligheid stelt dan ook dat het niet nodig is om een medische controle in te voeren voor bestuurders in deze leeftijdsgroep, omdat dit bovendien een stigmatiserende maatregel is.

Andere slechte voorbeelden?

Un tué sur quatre a plus de 65 ans

Volgens VIAS tonen de ervaringen van andere landen (Nederland, Spanje, Italië, etc.) niet aan dat de invoering van een medisch onderzoek voor 65-plussers effectief is. Erger nog: het effect zou zelfs tegenovergesteld zijn, omdat de senior die geslaagd is voor het examen zich zelfverzekerder voelt en zelfs gevaarlijker zou worden. Deze situatie zou sommige landen zelfs aanzetten om alles terug te draaien.

Volgens VIAS loopt dit debat momenteel in Nederland. Bovendien moet de categorie van bestuurders ouder dan 65 jaar worden gekoppeld aan die van jongeren van 18 tot 24 jaar met in feite een identiek sterfterisico op de weg. Deze laatsten nemen ook veel meer risico’s die het leven van anderen in gevaar brengen.

Voor VIAS is er geen sprake van een medisch onderzoek, maar van een herziene en gecorrigeerde signalisatie die beter leesbaar en identificeerbaar zou zijn. Want VIAS merkt op dat voor één op de 3 senioren die gewond raakten bij een ongeval, dat gebeurt op een kruispunt en vooral op kruispunten waar de voorrangsregels niet duidelijk zijn.

Voor VIAS zou een oplossing ook kunnen bestaan in het gebruik van vereenvoudigde voertuigen, bijvoorbeeld met automatische transmissies en assistentiesystemen (parkeren, rijstrookassistentie, enz.) door deze leeftijdsgroep. Laten we ook niet vergeten dat senioren zich ook steeds minder verplaatsen.

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's