Hogere boetes voor hogere inkomens?

De Waalse socialisten willen dat de hoogte van een verkeersboete afhankelijk wordt van het loon van de overtreder. Mensen met een hoog inkomen zullen zo tot drie keer meer betalen dan de ‘gewone’ bestuurder als ze betrapt worden. Is dat correct? En werkt zoiets wel?

Gepubliceerd op 31 januari 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Hogere boetes voor hogere inkomens?

Het idee achter dit voorstel van de Waalse socialisten is dat een boete van 100 euro voor een verkeersovertreding minder zwaar doorweegt voor iemand met een hoog inkomen dan voor iemand met een bescheiden salaris. Daardoor zouden verkeersboetes minder doeltreffend zijn voor rijke mensen. Zo’n systeem bestaat al langer in de Scandinavische landen, waar de boetes op basis van het inkomen van de overtreder worden opgelegd. Zo moeten miljonairs daar soms tienduizenden euro’s betalen voor relatief kleine snelheidsovertredingen.

boete-amende-belgie-belgique

Boetetarief verdrievoudigen

Concreet willen de Waalse socialisten dat het boetetarief verdrievoudigt voor de hoogste inkomens, dit wil zeggen voor wie een netto belastbaar inkomen van meer dan 154.509 euro heeft, wat slaat op zo’n 10 procent van de bevolking. “Door de verkeersboetes te verhogen op basis van het loon kunnen we het ontradend effect voor bepaalde welstellende bevolkingsgroepen herstellen”, motiveert PS-Kamerlid Laurence Zanchetta het voorstel. Een voorbeeld illustreert dit systeem: een boete voor bellen achter het stuur kost normaal 174 euro, maar kan met het nieuwe systeem oplopen tot 522 euro voor wie goed boert.

Mobiliteitsminister Georges Gilkinet (Ecolo) steunt alvast het idee. Maar dit geldt niet voor iedereen. Velen zien er een vleugje populisme in met de verkiezingen in het vooruitzicht. Verkeersveiligheidsinstituut VIAS merkt op dat “het vergroten van de pakkans veel efficiënter is om de bestuurders in de pas te laten lopen en dat het bovendien zeer moeilijk in te schatten is hoeveel iemand echt verdient. Denk maar aan de goed verdienende zelfstandigen die zich een zeer laag nettoloon uitkeren.”

Advertentie – lees hieronder verder

permis-de-conduire-belge-belgisch-rijbewijs

Daarom ziet VIAS meer met heil in een rijbewijs met punten dat veel ingrijpender is voor élke overtreder, want “wie te veel strafpunten verzamelt, verliest sowieso zijn rijbewijs, hoe waanzinnig veel je ook verdient”. Dit idee steunen ook de Vlaamse socialisten, die hun Waalse tegenhangers verwijten dit dossier al veel te lang te blokkeren. Wordt vervolgd.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.