Hoewel de pandemie de activiteiten van het nachtleven heeft verminderd, werd de verkoop van drugs en andere verdovende middelen blijkbaar niet afgeremd. Integendeel, de huidige toestand lijkt jongeren ertoe aan te zetten om meer drugs te gebruiken, met name cannabis. Dat blijkt uit een onderzoek van het verkeersveiligheidsinstituut VIAS onder 6.000 personen.
Hieruit leren we dat 8 procent van de bestuurders in ons land (alle leeftijden samen) toegeeft minstens één keer per maand te rijden na het gebruik van drugs, een percentage dat toeneemt onder jonge bestuurders.
Alleen al in Vlaanderen geeft nu 19 procent van de jonge bestuurders toe dat ze achter het stuur zijn gekropen na het gebruik van verdovende middelen, een percentage dat in Brussel zelfs oploopt tot 32 procent en in Wallonië tot 30 procent.
Een forse stijging, want een jaar geleden was dit nog maar 11 procent van de Vlamingen, tegenover 31 procent van de Brusselaars en 15 procent van de Walen. Bovendien zien we dat het fenomeen vaker optreedt bij mannen dan bij vrouwen. In Vlaanderen geeft bijvoorbeeld 21 procent van de jonge mannelijke bestuurders toe tijdens het rijden drugs te hebben gebruikt, tegenover 7 procent van de vrouwen.
Advertentie – lees hieronder verder
Gevaarlijke combinaties
Een ander probleem is de combinatie van illegale stoffen. Zo heeft meer dan één op de drie druggebruikers (35 procent) tegelijk ook alcohol gebruikt, tegenover 25 procent een jaar geleden tijdens het vorige onderzoek. En bij jongeren loopt dit cijfer op tot 64 procent. “Zelfs de combinatie van een lage dosis alcohol met een lage dosis cannabis kan ernstige gevolgen hebben op je rijvaardigheid omdat beide stoffen elkaar versterken”, brengt het instituut in herinnering in een persbericht. Volgens VIAS is het risico dat je een ongeval veroorzaakt tot tachtig keer groter wanneer een bestuurder cannabis heeft gebruikt en een alcoholpromillage van 0,8 g/l in het bloed heeft.
Nog een ander groeiend fenomeen is het gebruik van distikstofmonoxide (lachgas) als drug. Dit gas veroorzaakt een kortstondige intoxicatie die ook het rijgedrag beïnvloedt. Het bezit van lachgas is weliswaar niet strafbaar volgens de wet, maar rijden onder invloed is dat wel. Het probleem is dat momenteel geen enkele test lachgas kan detecteren tijdens politiecontroles, in tegenstelling tot illegale drugs.
Volgens VIAS is het daarom noodzakelijk om jongeren bewuster te maken van de effecten van lachgas en om de wetgeving te harmoniseren, omdat sommige gemeenten het gebruik lokaal verbieden en andere niet.
Federaal minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) reageerde op deze resultaten en gaat een engagement aan met de ministers van Justitie en Binnenlandse Zaken om de controles te verbeteren. Georges Gilkinet stelt als doel om één op de drie bestuurders te controleren, terwijl buitenlandse overtreders ook een boete zullen moeten betalen om straffeloosheid te voorkomen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be